کارکرد لیزر موهای زائد بدن چگونه است ؟

1599498188 robeka.ir کارکرد لیزر موهای زائد بدن چگونه است ؟

با پیشرفت فناوری‌های درمانی و زیبایی، رسیدن به خواسته‌هایی که در گذشته غیرممکن می‌نمود، روز به روز ممکن‌تر می‌شود. موهای زائد از آن دست مشکلاتی است که در سرتاسر طول عمر با آن‌ دست و پنجه نرم می‌کنیم و لیزر موهای زائد بهترین راه خلاص شدن از شر این موهای مزاحم است. پس تیغ، کرم اصلاح، کرم‌های موبر، اپی لیدی و همه ‌این‌ها را کنار بگذارید و بدون درد، جوش، خشک شدن پوست و مشکلات دیگر، یک بار برای همیشه از شر این موها خلاص شوید.

لیزر موهای زائد چگونه کار می کند ؟

لیزر موهای زائد با تولید، تقویت و متمرکز ساختن پرتوهای نوری که انرژی یکسانی دارند، باعث تخریب انتخابی فولیکول‌های مو در پوست می‌شود. فولیکول‌ها ارگان‌‌های تولید و رشد مو هستند، پس از بین رفتن فولیکول مساوی با عدم رشد مو است. این اساس کار لیزر است، اما چه ‌گونه این کار را می‌کند؟

فیزیک نور به زبان ساده

نور سفید یا زرد که از خورشید یا لامپ‌های منزل ما منتشر می‌شود، حاوی چندین و چند اشعه‌ی نوری با طول موج‌ها و رنگ‌های مختلف است. در واقع آن چیزی که باعث رنگی شدن یک پرتوی نور می‌شود، طول موج منحصر به فرد آن است. مثلاً اگر طول موج یک پرتو نور حدود ۵۰۰ نانومتر باشد، ما آن را به رنگ بنفش می‌بینیم.

نور لامپ یا خورشید اشعه‌هایی با طول موج حدود ۵۰۰ تا ۷۵۰ نانومتر دارند. یعنی ترکیبی از ۷ رنگ رنگین کمان که همه ما به خوبی با آن آشنا هستیم. کمترین طول موج مربوط به رنگ بنفش و بیشترین مربوط به رنگ قرمز است. این اشعه‌های رنگی به اجسام برخورد می‌کنند. بخشی از آن‌ها جذب جسم شده و بخشی هم بازتاب می‌شود. وقتی ما یک جسم را به رنگ بنفش می‌بینیم، یعنی طیف‌های رنگ قرمز جذب جسم شده‌اند و طیف‌های بنفش بازتاب پیدا کرده‌اند.

بیشتر:  چگونه خشکی پوست دست را درمان کنیم؟

عملکرد لیزر موهای زائد

هر جسمی بسته به ویژگی‌های فیزیکی، اشعه‌هایی با طول موج‌های مختلف را جذب می‌کند. مثلاً به خوبی می‌دانیم که رنگ سیاه (که همه‌ی طیف‌های رنگی را جذب می‌کند) نسبت به رنگ سفید (که همه‌ی طیف‌های رنگی را بازتاب می‌کند) در برابر نور خورشید بیشتر گرم می‌شود. پس اشعه‌های نوری انرژی دارند و اگر جذب یک جسم شوند، این انرژی را به جسم منتقل می‌کنند که در مورد نور خورشید باعث گرم شدن جسم می‌شوند. مثلاً در گیاهان، نور جذب رنگدانه‌هایی به نام سبزینه می‌شود که انرژی نوری را به انرژی زیستی تبدیل کرده و از آن برای فتوسنتز استفاده می‌کنند.

در لیزر موهای زائد، جسم مورد نظر ما ملانین است. ملانین رنگ‌دانه‌ی پوست و موی بدن ما است که به فراوانی در فولیکول‌های مو وجود دارد و به رنگ مشکی است. ملانین همانند تمام اجسام دنیا، اشعه‌های نور با طول موج‌های خاصی را جذب و باقی را بازتاب می‌کند. در لیزر موهای زائد از طولی موجی استفاده می‌شود که ملانین به خوبی آن را جذب کند و باعث آسیب به فولیکول شود. این طول موج باید به اندازه‌ای باشد که بافت‌های اطراف صدمه‌ای نبینند.

اشعه‌ی نوری تولید شده توسط دستگاه لیزر برخلاف نور لامپ یا خورشید، تک رنگ بوده و طول موجی ثابت دارد. در شکل زیر میزان جذب طول موج‌های مختلف توسط ملانین، بافت‌های بدن و آب نمایش داده شده است. طول موج استفاده شده در دستگاه‌های مرسوم لیزر موهای زائد نیز قابل مشاهده است.

1599498194 robeka.ir کارکرد لیزر موهای زائد بدن چگونه است ؟

نفوذ به پوست

طول موج انتخاب شده برای دستگاه‌های لیزر موهای زائد در بهترین جای ممکن از نظر اثر روی ملانین قرار ندارند. مثلاً در طول موج ۴۰۰، ملانین بیشترین جذب را دارد. پس چرا  طول موج‌ دستگاه‌های لیزر به این شکل است؟

بیشتر:  همه چیز درباره بیماری لنفوم

دلیل این است که علاوه بر جذب یک اشعه‌ی نوری توسط ملانین، نفوذ آن اشعه به پوست هم اهمیت دارد. برای این که نتایج لیزر موهای زائد دوام بیشتری داشته باشد، اشعه نوری باید به حدی در پوست نفوذ کند که به بخش‌های پایه‌ای فولیکول برسد. یعنی جایی که پیاز مو (بخش سازنده‌ی تارهای مو) قرار دارد. در غیر این صورت فقط به ساقه‌ی مو آسیب زده‌ایم که تفاوتی با وکس یا تیغ اصلاح ندارد. در شکل زیر میزان نفوذ طول موج‌های مختلف و میزان جذبشان توسط لایه‌های پوست مشخص شده‌اند. بازه‌ی ۶۰۰ تا ۱۱۰۰ نانومتر بهترین طول‌های موج برای لیزر مو است.

لیزر موهای زائد چقدر موثر است؟

لیزر موهای زائد تنها راه حذف موهای زائد است. اگر لیزر به شکل صحیح یعنی با استفاده از دستگاه‌ها و برنامه‌ی درمانی مناسب انجام شود، اثرات دائمی و چشمگیری دارد. ولی چیزی که باید بدانید این است که لیزر نمی‌تواند همه‌ی موهای زائد را از بین ببرد و ممکن است ۱۰ تا ۴۰ درصد موهای زائد بعد از اتمام دوره‌ی درمانی باقی بمانند.

پس در مجموع اثرات لیزر به این شکل است که …

  • ۶۰ تا ۹۰ درصد موهای زائد برای همیشه حذف می‌شوند.
  • ۱۰ تا ۴۰ درصد موهای زائد باقی می‌مانند.

دو عبارت بالا برای بیشتر متقاضیان صدق می‌کند. عواملی هستند که روی نتایج نهایی لیزر تاثیر می‌گذارند که کمی جلوتر به آن پرداخته‌ایم. قبل از آن بگذارید توضیح دهیم که چرا ۱۰ تا ۴۰ درصد موهای زائد بعد از اتمام دوره‌ی درمانی باقی می‌مانند.

کلینیک لیزر موهای زائد

تقریباً برای تمام متقاضیان لیزر موهای زائد می‌توان درمانی موثر و ماندگار انجام داد؛ البته به جز تعداد انگشت شماری که کاندیدای مناسبی برای این روش نیستند. پس واقعیت این است که اگر شخصی از لیزر نتیجه نگرفته است، احتمالاً کلینیک مناسبی را برای این کار انتخاب نکرده است.

بیشتر:  فواید و مضرات بادام زمینی

یک کلینیک خوب سه ویژگی مهم دارد:

  • اپراتورهای حرفه‌ای دارد. اپراتورها کسانی هستند که کار لیزر درمانی را انجام می‌دهند. اگر اپراتور دانش، مهارت و تجربه‌ی کافی در این کار را داشته باشد، لیزر درمانی موثرتر و بهتر خواهد بود.
  • زیر نظر پزشک متخصص است. نظارت پزشک در مراحل لیزر درمانی مهم است. در جلسات اول باید دستگاه سازگار با رنگ پوست شما انتخاب شود. در طول دوره‌ی درمان باید اثرگذاری لیزر بررسی شود. همچنین رسیدگی به مشکلات احتمالی نیز بر عهده‌ی پزشک است.
  • به دستگاه‌های به‌روز و پیشرفته مجهز است. دستگاه‌های لیزر موهای زائد تنوع زیادی دارند ولی تعداد انگشت شماری از این محصولات، اثرگذاری و ایمنی مطلوبی دارند. یک کلینیک خوب باید از آخرین ورژن دستگاه‌هایی استفاده کند که توسط شرکت‌های معتبر در این زمینه ساخته شده باشد.

کلینیک خانه سفید یکی از باسابقه‌ترین و بهترین کلینیک‌های لیزر موهای زائد در تهران است. امکانات پیشرفته و دستگاه‌های به‌روز لیزر، اپراتورهای حرفه‌ای و محیط درمانی مناسب سبب شده تا بتوانیم بهترین پزشکان متخصص را جذب کلینیک کنیم و در نهایت بهترین خدمات درمانی را به مراجعین خود ارائه دهیم.

 

منبع : www.whcl.ir

نوشته کارکرد لیزر موهای زائد بدن چگونه است ؟ اولین بار در روبکا. پدیدار شد.

لینک منبع

مطلب پیشنهادی

همه چیز درباره بیماری لنفوم

  هوچكين يكي از انواع سرطان است كه لنفوم ناميده مي شود   لنفوم (به …