آشنایی با رشته مکانیک خودرو

رشته مکانیک خودرو,معرفی رشته مکانیک خودرو,بازار کار رشته مکانیک خودرو

رشته مکانیک خودرو جزو رشته های زمینه صنعت در شاخه فنی حرفه ای است

معرفی رشته مکانیک خودرو

رشته مکانیک خودرو محبوب ترین رشته فنی و حرفه ای ویژه پسران در ایران است. فارغ التحصیلان رشته مکانیک خودرو پس از پایان هنرستان می توانند از طریق کنکور ناپیوسته وارد دانشگاه های سراسری و آزاد فنی و حرفه ای شوند.

رشته مکانیک خودرو چیست؟

رشته مکانیک خودرو جزو رشته های زمینه صنعت در شاخه فنی حرفه ای است و یکی از محبوب ترین رشته های فنی حرفه ای برای پسران است.

خودرو و خودرو سازی از صنایع مهم در هر کشوری می باشد. کارشناسان و متخصصان زیادی با این صنعت در ارتباطند. تکنولوژی شتابان رشد و توسعه می یابد و در اين میان صنعت خودرو جایگاه ویژه ای در جهان دارد .

به گواهی آمار صنعت خودرو پس از صنعت نفت دومین صنعت مهم کشور به شمار می آید.  اگر عاشق خودرو بوده و از تعمیر کردن و کارهای دستی و فنی لذت می برید، این شغل می تواند برای شما مناسب باشد.

به جرات می‌توان گفت که مهندسی مکانیک با شکل‌گیری صنعت خودرو آغاز شده است و بر همین اساس، رشته مهندسی خودرو به نوعی مادر رشته‌های منشعب از مهندسی مکانیک است.

مکانیکی خودرو بازدید، تشخیص و رفع عیوب خودرو می باشد. مکانیک خودرو فردی است که به صورت عملی یا علمی با انواع تعمیرات خودرو آشنایی داشته و به تعمیر و سرویس انواع خودروها مسلط است. او همه بخش های مکانیکی و الکتریکی خودرو از موتور و سیستم اگزور تا سیستم های تهویه و امنیتی خودرو را به خوبی می شناسد.

رشته مكانيك خودرو جهت بالا بردن كيفيت آموزشي در مورد صنعت خودروسازان از تاريخ اختراع موتورهاي احتراقي تا امروز در زمينه بررسي، تحقيق راه‌اندازي و تعميرات، به هنرجويان آموزش داده مي شود. از آنجایی که خودرو، وسیله‌ای پیچیده و متشکل از اجزا مختلفی است، مهندسی مکانیک خودرو یک رشته میان رشته به حساب می‌آید و متشکل از علوم مختلفی مانند مکانیک، الکترونیک، مواد و حتی کامپیوتر است.

رشته مکانیک خودرو برای چه افرادی مناسب است؟

معرفی رشته مکانیک خودرو,بازار کار رشته مکانیک خودرو,دروس رشته مکانیک خودرو

مکانیکی خودرو بازدید، تشخیص و رفع عیوب خودرو می باشد

دانش آموزانی که وارد این رشته می شوند باید به اتومبیل و تعمیر آن علاقه بالایی داشته باشند. اگر علاقمند به رشته فنی هستید و واقعا مسائل برقی و یا تولید قطعات صنعتی را دوست ندارید اما به شدت عاشق خودرو و طراحی آن هستید شک نکنید شما عاشق رشته مکانیک خودرو خواهید شد .

بیشتر:  پشم سنگ چیست؟ کاربرد و انواع پشم سنگ

کسانی که رشته مکانیک خودرو را انتخاب میکنند، باید فردی دقیق، باحوصله و متعهد باشند. مکانیک خودرو باید مهارت های فنی خوب و توانایی مناسبی در عیب یابی و حل مسایل داشته باشد.

رشته مکانیک خودرو بیشتر مناسب کسانی است که به دنبال پیدا کردن مهارت فنی در حوزه تعمیر و نگهداری خودرو هستند و یا به طراحی، ساخت و بهینه‌سازی خودرو‌های جاده‌ای علاقه دارند.

شرط موفق شدن در این رشته علاقه وافر و پشتکار جهت یادگیری کار عملی است. مکانیک خودرو باید بتواند با مردم به خوبی ارتباط برقرار کرده و خدمات خوبی به مشتریان ارائه دهید. او باید بتواند به نوعی اطمینان مشتریان را به خود جلب کند.

رشته مکانیک خودرو در هنرستان

دروس رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای,رشته مکانیک خودرو چیست,مهندسی خودرو

رشته مکانیک خودرو یعنی پیدا کردن مهارت فنی در حوزه تعمیر و نگهداری خودرو

دانش آموزان علاقه مند به رشته مکانیک خودرو میتوانند پس از گذراندن سال اول دبیرستان وارد شاخه کار و دانش یا فنی و حرفه ای شوند.

البته دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک نیز میتوانند در هنگام انتخاب رشته کنکور رشته مکانیک خودرو یا مهندسی خودرو را انتخاب کنند.

در ابتدا شما بهتر است از طریق تحصیل در هنرستان وارد این راه شوید توصیه می کنم به هیچ وجه از رشته ای مانند ریاضی فیزیک در این کار وارد نشوید زیرا به شدت به ضرر شما خواهد بود و برای شما سخت خواهد گذشت .

رشته مکانیک خودرو جزو رشته های زمینه صنعت در شاخه فنی حرفه ای است. بنابراین اگر به این رشته علاقمند هستید باید در برگه اولویت بندی، زمینه صنعت فنی حرفه ای باید اولویت یک یا جزو اولین اولویت های شما باشد.

دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک می توانند در گرایش خودرو مهندسی مکانیک وارد شده و در صورت علاقه مندی تا مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند. البته معمولا تعداد کمی از این فارغ التحصیلان ممکن است وارد کار مکانیکی و تعمیر خودرو شوند و اکثرا به عنوان مهندس خودرو وارد صنایع و کارخانجات خودروسازی می شوند.

شما در هنرستان مکانیک با مسائلی مانند محاسبات فنی, طراحی های بسیار دقیق صنعتی ( 3 بعدی ), دروس تکنیکی مانند مولد قدرت و سیستم برقی خودرو وتمامی قطعات خودرو به خوبی آشنا خواهید شد.

دانش آموزان واردشده به اين رشته بايد علاوه بر علاقه، استعداد فنّي و خلاقيت از سطح علمي مناسبي در دروس رياضي و فيزيك برخوردار باشند.

بیشتر:  بیوگرافی ادوین هابل

دانش آموزان طي دوسال تحصيلي در هنرستان دروس عمومي ،اصلي و تخصصي مانند:  رسم فنّي عمومي و تخصصي(نقشه كشي) ، اجزاء ِ ماشين ، محاسبات فنّي (مكانيك خودرو) ، تكنولوژي و كارگاه مولّدهاي قدرت ، انتقال قدرت،سوخت رساني،شاسي وبدنه ، موتورهاي ديزلي و رياضي3(فني حرفه اي) ، فيزيك2(مكانيك خودرو) ، مباني و كاربرد رايانه (فني حرفه اي)و … را مي گذرانند و با اساس كار، ساختمان و كاربرد موتورهاي احتراق داخلي آشنا شده، قطعات مختلف تشكيل دهنده خودرو، ساختمان، طرزكار هريك و معايب مربوط به آنها را شناسايي مي كنند.

ادامه تحصیل در رشته مکانیک خودرو در مقطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی ارشد:

مهندسی خودرو,مواد درسی رشته مکانیک خودرو,معرفی رشته ی مهندسی مکانیک خودرو

فارغ التحصیلان رشته مکانیک خودرو با کنکور ناپیوسته فنی و حرفه ای وارد دانشگاه می شوند

فارغ التحصیلان رشته مکانیک خودرو پس از پایان هنرستان می توانند از طریق کنکور ناپیوسته فنی و حرفه ای وارد آموزشکده های سراسری فنی و حرفه ای، دانشگاه آزاد اسلامی  و مؤسسات آموزش عالی شوند و پس از اخذ مدرک کاردانی ( تکنسین مکانیک ) در دانشگاه های معتبر داخلی و خارجی تا مقطع دکترای مکانیک تحصیل نمایند.

دانش آموزان رشته ریاضی فیزیک می توانند در گرایش خودرو مهندسی مکانیک وارد شده و در صورت علاقه مندی تا مقاطع بالاتر ادامه تحصیل دهند. البته معمولا تعداد کمی از این فارغ التحصیلان ممکن است وارد کار مکانیکی و تعمیر خودرو شوند و اکثرا به عنوان مهندس خودرو وارد صنایع و کارخانجات خودروسازی می شوند.

گرایش های رشته مهندسی خودرو برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر:

– سیستم محرکه خودرو

– طراحی سیستم های تعلیق، ترمز و فرمان

– سازه و بدنه خودرو

در دانشگاه در مقطع کاردانی شما به صورت تخصصی تر با مسائل طراحی هیدرولیک خودرو و طراحی کامپیوتری و شاسی و بدنه آشنا خواهید شد و در مقطع لیسانس شما باید تمامی موارد گفته شده را در یک پروژه عملی پیاده سازی کنید

با تحصیل در رشته مکانیک خودرو چه نکاتی را فرا خواهیم گرفت؟

بازار کار رشته مکانیک خودرو,دروس رشته مکانیک خودرو,دروس رشته مکانیک خودرو فنی حرفه ای

اصلی‌ترین فرصت شغلی رشته مکانیک خودرو، کار در کارخانه‌های خودروسازی است

• شناخت خودرو , شاسی و بدنه , طراحی بدنه و قطعات

• یافتن عیوب خودرو

• تعمیر موتور به صورت عملی

• یادگیری نکات فنی موتور دیزلی و تعمیر آن به صورت عملی

بیشتر:  آب قلیایی چیست و چگونه میتوان آب قلیایی را در خانه درست کرد؟

• نقشه خوانی و نقشه کشی و محاسبات مربوط به موتورهای دیزلی و بنزینی

• طراحی خودرو و قطعات به صورت مجازی

• استاتیک و ایرودینامیک

• انجام تعمیرات و تعویض قطعات صدمه دیده

• هیدرولیک خودرو

• شناخت کلی دستگاه های تولید و انتقال قدرت از نظر علمی و عملی

• نکاتی از قبیل طراحی سیستم ترمز و شتاب خودرو

• چگونگی مونتاژ دستگاه های مختلف در صنایع اتومبیل سازی ماشین آلات راه سازی و کشاورزی

• و …

استخدام و بازار کار رشته مکانیک خودرو

مهندسی خودرو,مواد درسی رشته مکانیک خودرو,معرفی رشته ی مهندسی مکانیک خودرو

رشته مکانیک خودرو محبوب ترین رشته فنی و حرفه ای است

هر چند یک مهندس مکانیک نیز بعد از مدتی کسب تجربه قادر خواهد بود وظایف یک فرد تحصیل کرده در رشته مکانیک خودرو را عهده‌دار شود، ولی فردی که در رشته مذکور (مهندسی خودرو یا مکانیک خودرو) درس خوانده فضای فکری مناسب‌تر و مهارت‌های بیشتری دارد که همین عوامل سبب می‌شوند او برای ورود به بازار صنعت خودرو در قیاس با یک تحصیل کرده رشته مهندسی مکانیک برتری داشته باشد.

با توجه به زیاد شدن جمعیت انسانی و زیاد شدن روز افزون جمعیت و تعداد خودروهای شخصی و سواری، به نظر می رسد بازار کار مکانیکی خودرو داغ و خوب است. اغلب کسانی که رشته مکانیک خودرو را انتخاب می کنند به مکانیک های ماهر و یا کارشناسان فنی تبدیل خواهد شد.

مکانیک و تعمیرکار خودرو می تواند در کارخانجات تولیدکننده خودرو و شرکت های وابسته از جمله سازندگان قطعات و لوازم یدکی خودرو، تعمیرگاه های مجاز شرکت های سازنده خودرو استخدام شود.

عمده‌ترین و اصلی‌ترین فرصت شغلی مرتبط به این رشته، کار در کارخانه‌های خودروسازی بزرگ است .همچنین می تواند در گاراژها و تعمیرگاه های خودرو کار کرده و یا به طور مستقل تعمیرگاهی برای خود راه اندازی کند.

مهندسین خودرو می‌توانند در مبحث آموزش این رشته به هنرآموزان و دانشجویان نیز فعالیت کنند و تحت عنوان دبیر فنی به خصوص در هنرستان‌ها، مراکز کار و دانش، موسسات فنی و حرفه‌ای و حتی در سطح دانشگاه‌ها مشغول به کار شوند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

آشنایی با رشته شیمی کاربردی + بازار کار و درآمد

رشته شیمی کاربردی معرفی رشته شیمی کاربردی + افراد مناسب و بازارکار رشته شیمی کاربردی …