آشنایی با روش های پخت ماهی

 

 پخت ماهی,طرزتهیه ماهی

طرز پختن ماهی

در ادامه شما را با چند روش پخت ماهی آشنا می کنیم.

طرز تهیه ماهی سرخ شده:
بیشتر مردم،‌ طعم غذاهای سرخ کرده را دوست دارند و حتی خیلی از کسانی که علاقه ای به خوردن ماهی ندارند،‌ گاهی ماهی سوخاری را در برنامه غذایی خود قرار می دهند. برای سالم و مغذی تر شدن ماهی سوخاری،‌ می توانید گوشت را حدود نیم ساعت پیش از سرخ کردن، در ترکیبی از آبلیمو، نمک،‌ پودر فلفل سیاه و پودر سیر بخوابانید.

سپس هر دو جهت ماهی را به پودر سوخاری یا پودر نان خشک آغشته و ماهی را با روغن های مخصوص سرخ کردنی، سرخ کنید. قبل از خوردن ماهی، پودرهای سوخاری که آغشته به روغن هستند و در تاثیر حرارت دیدن، به رنگ قهوه ای درآمده اند، از سطح ماهی سوا كنید و گوشت سالم و خوش طعم آن را بخورید.

برای سوا شدن آسان تر پودر سوخاری، می توانید حدود 3 لحظه پیش از پایان پخت، ‌در ماهیتابه را بگذارید تا پودر چسبیده به ماهی ها با بخار ایجادشده، شل و به آسودگی کنده شود. برای پختن ماهی با این روش،‌ بهتر می باشد گوشت ماهی را به صورت فیله درآورید.

طرز تهیه ماهی کبابی:

می توانید ماهی ها را فیله و کباب کنید اما باید با استفاده از آبلیمو، روغن، سس مخصوص یا کره آنها را نرم نگه‌ دارید. برای این قصد، مواد را با برس روی ماهی ها بمالید یا داخل فویل بپیچید و روی گریل با چندبار این جهت و آن جهت کردن کباب کنید. البته ماهی کبابی همیشه قرار نیست خشک باشد. می توانید با سس مخصوص ماهی دوپیازه، به آن طعمی گوناگون بدهید.

طرز تهیه ماهی تنوری:
بهترین راه پختن ماهی تنوری در منزل، استفاده از فر می باشد. برای پختن ماهی تنوری،‌ می توانید از ماهی های بزرگ و درسته هم استفاده كنید و نیازی به فیله کردن ماهی ها نیست.

بیشتر:  روش تمیز کردن کله پاچه در خانه

پختن ماهی ها در فر روشی زیاد سالم و مفید برای پختن یک ماهی کامل می باشد. اما فراموش نکنید این یک روشِ خشک می باشد و اگر بدون پوست باشد رطوبتش را از دست می دهد. بنابراین از آب خود ماهی ها یا سس برای پختن آنها استفاده کنید. می توانید ماهی ها را در مواد بخوابانید سپس داخل فر بگذارید، یا اینکه ماهی شکم پر درست کنید.

طرز تهیه ماهی داخل فر، ابتدا داخل شکم یا گوشت ماهی را با مقداری نمک و کمی پودر انار یا پودر لیمو عمانی طعم دار کنید، سپس روی پوست ماهی چند برش عمیق بزنید و پایان پوست و داخل برش ها را با رب انار بپوشانید.

اکنون ماهی را خوب داخل فویل آلومینیومی بپیچید و آن را بعد از قرار دادن در یک سینی نازک، داخل طبقه وسط فر بگذارید. فر شما باید از قبل کاملا گرم شده و دمای حدود 180 تا 200 درجه سانتیگراد حرارت داشته باشد. مدت روزگار پخت هم به اندازه ماهی بستگی دارد.

می توانید تقریبا نیم ساعت بعد از قرار دادن ماهی در فر، فویل آن را باز کنید و ببینید چه مدت دیگر برای پخت کامل روزگار لازم دارید. این روش، یکی از بهترین روش های پختن ماهی می باشد که علاوه بر طعم خوبی که برای ماهی ایجاد می کند، به دلیل استفاده نكردن از روغن، غذای سالمتری هم خواهید داشت. (بیشتر بخوانید: طرز تهیه ماهی سوخاری )

داخل فویل بپیچید

طرز پخت ماهی داخل فویل روش زیاد خوبی می باشد برای حفظ طعم و نم به خصوص درباره ماهی درسته یا استیک شده. آبلیمو را به همراه کمی کره، نمک، فلفل، سبزیجات و ادویه به سلیقه خودتان روی آن بریزید و اطراف آن را فویل بپیچید، سپس با دمای میانه بین 180 تا 200 سانتیگراد بپزید تا پرآب بماند.

بیشتر:  روش هایی برای خشک کردن نعنا

می توانید بعد از پیچاندن فویل اطراف ماهی، آن را وسط ذغال روشن قرار بدهید به صورتی که زیر و روی آن زغال روشن شده باشد.

طرز تهیه ماهی,طرز پخت ماهی

دستور پخت ماهی

طرز تهیه ماهی آبپز:
عجب نکنید؛ برای تهیه ماهی با این روش، قرار نیست که ماهی ها را داخل آب بیندازید. تنها کافی می باشد یک کاسه گود مشابه قابلمه را تا نیمه با آب پر کنید. سپس قطعه های ماهی که تنها با کمی نمک طعم دار شده اند، داخل فویل آلومینیومی ضخیمی بپیچید و در نهایت هم فویل های حاوی ماهی را بعد از جوش آمدن آب، داخل کاسه بریزید.

اگر قطعه های ماهی کوچک باشند، ‌حدود 15-10 لحظه برای پخت آنها کافی می باشد. می توانید یک ماهی قزل آلای نسبتا درشت را هم حدود 30 لحظه با این روش بپزید.

روشی دیگر برای آبپز کردن ماهی:

ماهی ها را داخل قابلمه بگذارید، کمی آب افزایش کنید و با چند حبه سیر روی حرارت میانه قرار دهید. با این کار متوجه فرق طعم انواع مختلف آن می شوید و آب طبیعی آن ها هم حفظ می شود.

زمانی که ماهی در حال پختن می باشد، باید برای تهیه سس این غذا دست به کار شوید.

برای تهیه ی سس ماهی آبپز باید ترکیبی از رب‌ انار، گردوی آسیاب شده،‌ نعناع و جعفری ساطوری و مقداری هم پودر فلفل سیاه باشد که همگی آنها باید حدود 5 لحظه باهم حرارت دادن داده شوند. درصورت متمایل‌شدن می توانید کمی پیاز داغ هم به این سس افزایش کنید. سس ماهی آبپز باید درست پیش از سرو، روی آن ریخته شود.

 طرز پختن ماهی,طرز درست کردن ماهی

طرز درست کردن ماهی

طرز تهیه ماهی بخار پز:
ماهی بخارپز بیشتر برای طرفداران سبزیجات که دلباخته طعم‌های طبیعی هستند، مناسب می باشد. برای تهیه این ماهی، نیازی به استفاده از روغن نیست. گوشت ماهی در روش بخارپز کردن، عطر و طعم سبزی‌های مختلف را به خود می‌گیرد و تنها افزودن کمی نمک و فلفل سیاه قبل از پخت به آن‌ کافی می باشد.

بیشتر:  انواع پنیر و چگونگی استفاده از آنها

برای طرزتهیه ماهی بخار پز، ابتدا باید کف تابه را با مقداری سیب‌زمینی حلقه شده بپوشانید.

سپس روی سیب‌زمینی‌ها، یک صف هویج حلقه شده، یک صف ساقه کرفس خرد شده، ‌یک صف فلفل‌دلمه‌ای، یک صف پیاز خام حلقه‌شده و یک صف برگ سبزی‌های معطری مشابه نعناع،‌ جعفری و گشنیز قرار دهید و قطعه‌های ماهی را روی این سبزی‌ها بگذارید.

در نهایت هم برگ‌های خردشده کرفس را روی ماهی‌ها بپاشید و در تابه را بگذارید. بعد از گرم شدن تابه، حرارت را به‌اندازه‌ای کم کنید که ماهی و سایر سبزی‌ها آب بیندازند و خوب بخارپز بشوند. در صورت متمایل‌شدن می‌توانید 2 حبه سیر هم به محتویات تابه افزایش کنید. شما می‌توانید ماهی بخارپز را برای تندرستی طعم آن، با کمی روغن زیتون و آبلیموی تازه یا سرکه سرو کنید.

خورش کنید

به سادگی می ‌توانید ماهی ‌ها را تبدیل به یک خورش یا خوراک لذیذ کنید و قطعه های آن را با آب و سبزیجات بپزید یا اینکه از آن سوپ بپزید. در این روش قبل از این که آب خورش کاملا بجوشد باید حرارت اجاق را کم یا خاموش کنید. اگر بتوانید گوشت را آسوده از تیغ آن سوا کنید ماهی پخته می باشد. این روش برای پختن ماهی های گوشتی زیاد مناسب می باشد. قلیه ماهی یک نمونه از پخت ماهی به صورت خورشی می باشد. این ماهی را می توانید به صورت سرد یا گرم، بدون برنج یا با برنج میل کنید.

 

 

مطلب پیشنهادی

ترفندهایی برای آشپزی آسان

  ترفندهای آشپزی آسان اگر کمی شور و شوق و خلاقیت به هزیننه دهید در …