اطلاعاتی جالب درباره ۶ فسیل شگفت انگیز از دایناسور‌ها + تصاویر

فسیل‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

فسیل‌ها کمک می‌کنند که بدانیم دایناسور‌ها در طول حیات یا در زمان مرگشان چه کاری انجام می‌دادند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از لیست ورس، فسیل‌ها همیشه مدرکی برای اثبات وجود دایناسور‌ها بوده اند؛ دو نوع از فسیل وجود دارد. یکی اعضای بدن موجودات مثل استخوان‌ها و دندان‌ها که در واقع نوع فسیلی است که بیشتر ما به آن شناخت داریم و بیشتر در مورد آن‌ها صحبت می‌شود، اما مورد دوم فسیل‌هایی مثل رد دندان‌ها و جای پا هستند.

در طی سالیان سال، انسان‌ها  با کاوش هایشان فسیل‌های جالبی را پیدا کرده اند. در واقع این فسیل‌ها کمک می‌کنند که بدانیم دایناسور‌ها در طول زمان‌های مشخص یا در زمان مرگشان چه کاری انجام داده اند. تعدادی از فسیل‌ها نیز به ما اجازه می‌دهد که متوجه شویم ظاهر دایناسور‌ها در زمان فرمانروایی آن‌ها بر زمین چگونه بوده است.

دو دایناسور در حال مبارزه

فسیل‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

در حیات وحش بی قانون اینکه حیوانات یکدیگر را می‌کشند و می‌خورند چیز عجیبی نیست. این موضوع در مورد دایناسور‌ها هم مستثنی نیست و در سال ۱۹۷۱ محققان در صحرای گبی در مغولستان بقایای دو دایناسور را کشف کردند که در حال مبارزه بودند و  قصد داشتند یکدیگر را بکشند. با این حال، این مبارزه هیچ برنده‌ای نداشت. هر دو دایناسور یا یکدیگر را کشته اند و یا بعد از فرو ریختن تپه شنی بر رویشان، زیر آن دفن شده اند. شرایطی که باعث شد فسیل آن‌ها در حالی که مشغول مبارزه بودند برای ۷۴ میلیون سال همچنان باقی بماند.

رد پای یک تیرانوسوروس

فسیل‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

در سال ۱۹۳۸، رولند برد، محقق موزه تاریخ طبیعی آمریکا، فسیل‌های فوق العاده جالبی را از دایناسور‌ها پیدا کرد که شامل رد پای ۱۱۱ میلیون ساله یک دایناسور گیاه خوار بود که توسط یک تیرانوسوروس تعقیب می‌شد. محققان نمی‌داند که در نهایت چه اتفاقی افتاده است، اما حدس‌های جالبی می‌زنند. عده از آن‌ها باور دارند که تیرانوسوروس دایناسور گیاه خوار را دنبال می‌کرده و حتی موفق شده آن را با دهان بگیرد، اما برخی از آن‌ها هم معتقدند که دایناسور تیرانوسوروس در واقع دنبال شکار آن نبوده بلکه آن را به دلایلی با احتیاط دنبال می‌کرده است.

بیشتر:  یک گاو در آمریکا ۳ قلو زایید!

شکارچی که خودش شکار شد

پرندگانی مثل عقاب ماهی گیر می‌توانند با ماهیانی که از آب شکار می‌کنند، زندگی کنند، اما آن‌ها اولین موجوداتی نیستند که از ماهی تغذیه می‌کنند. حیواناتی که توانایی پرواز دارند، از زمانی که به خوبی پرواز کردن را می‌آموزند به شکار ماهی می‌پردازند. مثل بال سور‌ها یا خزندگان بالدار در دوران میانه زیستی. آن‌ها اولین موجوداتی بودند که پرواز می‌کردند. آن‌ها نه تنها یک پرنده، بلکه یک خزنده بودند که با دایناسور‌ها و تمساح‌ها ارتباط زیادی داشتند. بال سور ها، خزندگان و دایناسور‌ها همگی در گروهی به نام آرکوسور‌ها دسته بندی می‌شوند.

دو دایناسور در حال مبارزه

فسیل‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

در سال ۲۰۰۹، محققان فسیل‌های ۱۵۵ میلیون ساله یک پتروسور (بال سور) با یک ماهی کوچک در آلمان پیدا کردند. محققان از موقعیت‌های غیرمعمول این فسیل‌ها دریافتند که یک صحنه شکار غیرمعمولی را کشف کرده اند. این پتروسور مشغول کار روزانه خود یعنی شکار بوده است که به وسیله یکی از پرتو بالگان گرفتار می‌شود و آن را به اعماق آب‌ها می‌برد. نهایتا هیچکدام از آن‌ها نمی‌توانند از چنگ دیگری فرار کنند و هر دو کشته می شوند.

بیشتر:  ویزای استارتاپ کانادا چیست؟

کودک دایناسوری که قرار بود به وسیله مار خورده شود

فسیل‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

تخم دایناسور‌ها  به دلیل اندازه کوچکشان، همیشه از سوی حیوانات کوچک‌تر در معرض خطر قرار داشته اند. در سال ۱۹۸۴، محقق‌ها فسیل ۶۷ میلیون ساله یک Sanajeh indicus (گونه از‌ مار‌های منقرض شده) را پیدا می‌کنند که قصد داشت یک جوجه دایناسور را ببلعد. این کشف در گجرات هند صورت گرفت. البته محققان نتوانستند نوع این دایناسور را مشخص کنند، اما معتقدند که این تخم‌ها به نوعی از دایناسور‌های گیاه خوار و گردن دراز بوده است. مار در شرف خوردن تخم‌ها و جوجه‌ها بوده که آشیانه خراب و غرق در گِل می‌شود تا نهایتا این فسیل ایجاد شود. کاوشگران گمان می‌کنند که این گِل و لای ناشی از بارندگی های شدید بوده است.

دایناسور‌ی در کنار فرزندانش

در سال ۲۰۰۳، بقایای ۳۵ دایناسور گیاهخوار که بیش از ۱۲۵ میلیون سال پیش مرده بودند، کشف شد. این دایناسور‌ها از گونه «سیتاکوسور» بوده اند که به آن‌ها طوطی خزندگان هم می‌گویند. نسخه بزرگسال این دایناسور‌ها حدود یک متر ارتفاع دارند و روی دو پا راه می‌روند، تخم می‌گذارند، منقاری شبیه به طوطی دارند و از میوه‌ها تغذیه می‌کنند. از بین ۳۵ دایناسور فقط یک مورد از آن‌ها بالغ بوده و بقیه دایناسور‌های جوان‌تر بوده اند از این رو به نظر می‌رسد که فرزندان دایناسور بالغ هستند.

فسیل‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

 همه فسیل‌ها در حالت ایستاده بوده اند که نشان می‌دهد همگی آن‌ها در یک لحظه کشته شدند. محققان از علت مرگ آن‌ها مطمئن نیستند، اما برخی نظریه‌ها نشان می دهد که این موجودات بر اثر طغیان و فوران آتشفشان یا سقوط غیرمنتظره خانه  آن‌ها در زیر زمین کشته و دفن شده اند. این کشف نشان می‌دهد که سیتاکوسور‌ها پس از تولد از بچه‌های خود مراقبت می‌کنند، اتفاقی که در خزندگان نادر و در بین پرندگان معمول است. همینطور دلیلی است که نشان می دهد دایناسور بیش از تمساح، به پرندگان نزدیکترند.

بیشتر:  آشنایی با تولید محتوای مد

دایناسوری که به شکل میلیون‌ها سال پیش پیدا شد 

فسیل‌ها,اخبارگوناگون,خبرهای گوناگون

فسیل‌های دایناسور به ندرت دست نخورده یافت می‌شوند. استخوان‌ها، دندان‌ها و در موارد نادر، بافت‌های فسیل شده معمولاً شواهدی است که محققان برای اثبات وجود یک دایناسور ارائه می‌دهند. حتی تعداد کمی فسیل که با گوشت و پر پیدا شده اند به ندرت به  آنچه که دایناسور‌ها در زمان حیات بوده اند شباهت دارد؛ بنابراین می‌توان تصور کرد که محققان وقتی دستان خود را روی فسیلی ۱۱۰ میلیون ساله گذاشتند که دقیقا مانند ظاهرش در زمان حیات بود، چقدر متعجب و متأثر شدند. این فسیل ۵ متری مربوط به یک ندوزارور بود و به صورت تصادفی در معدنی در کانادا پیدا شد. این نوع از دایناسور مقیاسی نزدیک به کرگدن‌های امروزی داشته و وزن آن هم هزار و ۳۶۰ کیلو گرم بوده است.

مطلب پیشنهادی

در هنگام خرید شامپو بیوکسین به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

شامپو بیوکسین و در سایر محصولات تولیدی شرکت بیوکسین ترکیه جزو محصولات درمانی موثر هستند …