تری دی مکس چیست و چه کاربردی دارد؟

آموزش تصویری تری دی مکس, اموزش نرم افزار تری دی مکس, نرم افزار 3d max

تری دی مکس یکی از قوی ترین برنامه ها در حوزه گرافیک کامپیوتر و طراحی است

آشنایی با برنامه تری دی مکس

تری دی مکس و یا 3ds Max یک برنامه گرافیکی رایانه ای است که برای ساخت مدل های سه بعدی، انیمیشن ها و تصاویر دیجیتالی از آن استفاده می شود. این برنامه به دلیل داشتن ابزار هایی کامل و قوی به یکی از محبوب ترین نرم افزار های صنعت گرافیک رایانه تبدیل شده است.

3ds Max چیست؟

اموزش نرم افزار تری دی مکس, نرم افزار 3d max, تری دی مکس چیست

تری دی مکس یکی از پر طرفدارترین برنامه های حوزه گرافیک و کامپیوتر است

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم تری دی مکس یک برنامه گرافیکی رایانه ای است. این برنامه متعلق به مجموعه Autodesk است و توانسته است با توجه به ابزار های وسیع و قدرتمندش در سال های اخیر به یکی از پرطرفدارترین نرم افزار های حوزه گرافیک تبدیل شود.

این برنامه یکی از محبوب ترین برنامه ها برای ساخت بازی ها، شبیه سازی و نقشه کشی ساختمان ها و انیمیشن ها است. این برنامه اغلب برای مدل سازی سه بعدی مانند طراحی کاراکتر های بازی و یا ساختمان ها استفاده می شود.

با استفاده از این برنامه می توان از طراحی های ساختمانی به شکل واقع گرایانه ای خروجی گرفت تا طرح ساختمان به بهترین شکل ممکن نشان داده شود. همچنین 3ds max از نظر سرعت در طراحی مدل های سه بعدی از بسیاری از رقیبان خود جلوتر است و استفاده از آن ساده تر از ابزار های دیگر است.

به دلیل تمامی مزایای تری دی مکس، این برنامه توانسته است به یکی از پر کاربرد ترین برنامه ها برای ساخت فیلم ها و بازی ها بدل شود و عضوی جدا ناپذیر از استودیو های طراحی و بازی سازی شود.

3ds max چه کارهایی می کند؟

تری دی مکس چیست, تری دی مکس, آموزش تری دی مکس

تری دی مکس در حوزه ی طراحی های سه بعدی و انیمیشن سازی بسیار کارایی دارد

همان طور که پیش تر نیز اشاره کردیم، این برنامه کاربرد های زیادی مانند طراحی سه بعدی و انیمیشن سازی دارد. این برنامه به دلیل استفاده از ابزار های خلاقانه و قدرتمند، سرعت بسیار بالایی در طراحی دارد و به همین دلیل در وقت طراحان صرفه جویی زیادی می شود.

بیشتر:  روشهای برش عکس در فتوشاپ

یکی دیگر از استفاده هایی که از 3ds max می شود برای طراحی تبلیغات تلویزیونی و ایجاد جلوه های سینمایی است. بسیاری از فیلم های معروف و مطرح جهان مانند فیلم 2012 و یا آواتار با استفاده از این برنامه ساخته شده اند.

همچنین می توان از تری دی مکس برای طراحی و تولید انیمیشن ها استفاده کرد. این برنامه می تواند تمامی کار های لازم جهت ساخت انیمیشن از جمله طراحی کاراکتر، انیمیشن سازی، نورپردازی و در نهایت رندر انیمیشن را انجام دهد تا نیازی به برنامه های مختلف نباشد.

استفاده از یک برنامه واحد برای ساخت انیمیشن می تواند تا حدود زیادی ساخت آن را آسان تر کند.

 تری دی مکس چیست, تری دی مکس, آموزش تری دی مکس

یکی از دیگر کاربرد های تری دی مکس، ساخت جلوه های ویژه است

به دلیل قدرت بسیار زیاد 3ds max امروزه بسیاری از شرکت ها و صنایع مهندسی از این برنامه برای تولید مدل های خود استفاده می کنند. صنایع مهندسی، ساختمانی، پزشکی و آموزشی از این برنامه برای ساخت مدل های تجسمی  استفاده می کنند.

بسیاری از شرکت های ساختمانی برای طراحی و تولید تصاویر واقع گرایانه از طرح ساختمانی خود از این برنامه استفاده می کنند. هر چه تصاویر واقع گرایانه تر باشد، مشتری می تواند بیشتر با آن رابطه برقرار کند و در واقع طراحی به بهترین شکل خود بدل می شود.

مدل سازی در تری دی مکس

نمونه کارهای تری دی مکس, آموزش تصویری تری دی مکس, اموزش نرم افزار تری دی مکس

تری دی مکس برای مدل سازی شخصیت ها و طرح ساختمان ها بسیار عالی است

نرم افزار 3ds max از مدل سازی چند ضلعی و یا به اصطلاح پلی ژنی (polygon) استفاده می کند که اغلب بازی ها و مدل سازی ها با استفاده از این روش تولید می شوند.

با استفاده از این مدل طراحی، هنرمندان و طراحان می توانند به طور دقیق تر و کامل تری بر روی مدل خود نظارت و کنترل داشته باشند و هر گونه که می خواهند آن را تغییر دهند و هر چقدر که می خواهند به مدل خود جزئیات اضافه کنند.

بیشتر:  آموزش تبدیل عکس‌ها به فرمت PNG

پس از این که یک مدل در 3ds max تولید شد، می توان از این برنامه برای  تولید متریال ها و تکسچر ها پرداخت و سپس از آن ها برای طراحی ها استفاده کرد تا از این طریق مدل های سه بعدی را طبیعی تر کرد.

به طور ساده می توان گفت تکسچر ها و متریال ها مانند کاغذ کادو هستند که با پیچیدن آن دور مدل، طرح آن بر روی مدل ایجاد می شود. حال هرچه که طرح آن ها دقیق تر و با جزئیات بیشتری باشد، در نهایت کار نهایی هم با کیفیت و واقعی تر خواهد شد.

همچنین با استفاده از این نرم افزار می توان به نورپردازی و سایه زدن در طرح بپردازید و با استفاده از آن ها طرح خود را واقعی تر کنید.

تری دی مکس در خود قابلیت ساخت مایعاتی مانند آب را به صورت واقع گرایانه دارد و همچنین می توانید با استفاده از آن به ساخت گاز هایی مانند دود هم بپردازید. از دود و آب به طور گسترده ای در بازی ها و فیلم ها استفاده می شود و می توان از آن ها به صورت آماده در 3ds max استفاده کرد.

پس از این که طرح به طور کامل طراحی شد، نرم افزار تری دی مکس به شما این امکان را می دهد که از طرح خود به روش های مختلفی خروجی بگیرید. به خروجی گرفتن در نرم افزار های گرافیکی معمولا رندر گیری گفته می شود و 3ds max روش های زیادی برای رندر گیری دارد.

تری دی مکس برای چه افرادی کاربرد دارد؟

تری دی مکس چیست, تری دی مکس, آموزش تری دی مکس

تری دی مکس برای طراحان، بازی سازان و نقشه کش های ساختمانی مناسب است

این برنامه اغلب برای طراحی ساختمان ها و ساخت بازی ها استفاده می شود و به همین دلیل مهندسان ساختمانی و بازی سازان بیشترین افرادی هستند که از 3ds max استفاده می کنند.

بیشتر:  آموزش تغییر شماره واتس آپ بدون از دست دادن اطلاعات

همچنین این برنامه برای انیمیشن سازی نیز کاربرد زیادی دارد و به همین دلیل انیمیشن سازان و یا افرادی که مسئول ساخت جلوه های ویژه فیلم ها هستند هم استفاده زیادی از این برنامه می کنند.

انیمیشن سازی و اصطلاحا انیمیت کردن کاراکتر ها در این برنامه بسیار آسان است زیرا این برنامه از سیستم استخوان بندی کاراکتر ها پشتیبانی می کند و طراح می تواند از استخوان های کاراکتر برای حرکت دادن آن  استفاده کند که کار را بسیار آسان تر خواهد کرد.

3ds max دارای دو سیستم پیشرفته به نام های CAT و character studio است که هر کدام از آن ها قویترین شکل ممکن خود هستند و کاربرد های مختلفی دارند. با استفاده از هر کدام آن ها می توان به متحرک سازی کاراکتر مورد نظر پرداخت.

در اغلب موارد خلاقیت و کاربرد 3ds max را با نرم افزار maya مقایسه می کنند. به طور کلی دو تفاوت عمده در بین این دو نرم افزار وجود دارد: مایا قدرتمند تر است اما تری دی مکس آسان تر و سریع تر. شما می توانید با توجه به نیازتان بین این دو نرم افزار یکی را انتخاب کنید.

به طور کلی می توان گفت برای مدل سازی نرم افزار 3ds max به دلیل ابزار های گسترده و اختصاصی اش بهتر عمل می کند و زمان بیشتری را می توان در استفاده از این نرم افزار صرفه جویی کرد.

از آن جایی که 3ds max به نسبت دیگر برنامه های گرافیکی طراحی مدل ساده تر است، اغلب از آن برای آموزش افراد مبتدی استفاده می شود. همچنین بسیاری از کلاس های پیشرفته آموزش انیمیشن نیز با استفاده از این برنامه برگذار می شود.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

نشانه ، علت و راه حل داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰

حل مشکل داغ شدن CPU در ویندوز ۱۰ مشکل گرم شدن سی پی یو در …