خواص ژل آلوئه ورا + روش های استفاده از ژل آلوئه ورا برای پوست

روش های استفاده از ژل آلوئه ورا برای پوست, منع مصرف ژل آلوئه ورا, ماسک صورت آلوئه ورا

خواص ژل آلوئه ورا

همه چیز درباره ژل آلوئه ورا

یکی از مفید ترین روش های مراقبت از پوست استفاده از ژل آلوئه ورا است که خاصیت درمانی ، ضد پیری و آبرسانی خوبی و میتوند با افزایش کلاژن سازی در پوست شما را سال ها جوان تر دارد.

ژل آلوئه ورا یکی از پر مصرف ترین محصولات طبیعی و گیاهی است که به صورت موضعی برای درمان مشکلات و آسیب های پوستی از جمله آفتاب سوختگی ، بریدگی، سوختگی و خراش به خصوص خراش های ناشی از شیو کردن و غیره استفاده میشود.

در علم گیاه شناسی بیشتر از 420 نوع آلوئه ورا وجود دارد. آلوئه ورایی که ژل آن برای مصارف پوستی استفاده میشود ” صبر زرد ” نام دارد.

برای استخراج ژل آلوئه ورا یک برگ بزرگ را  انتخاب کرده و نصف کنید سپس لبه های دندانه دارش را برش بزنید و صبر کنید شیره زرد رنگ داخل برگهایش خارج شود سپس برگ ها را بشویید. به اندازه مقدار ژلی که نیاز دارید با چاقو لایه بالایی برگ را از درازا از ژل جدا کنید و سپس ژل را از لایه پایینی هم ببرید.

خواص ژل آلوئه ورا, فواید ژل آلوئه ورا برای پوست, عوارض مصرف ژل آلوئه ورا

فواید ژل آلوئه ورا برای پوست

فواید ژل آلوئه ورا برای پوست

ژل آلوئه ورا غنی از ویتامین E  و C و بتاکاروتن است و خواص ضد پیری ، ضد التهابی و ضد میکروبی دارد و میتواند به کاهش و روشن شدن لک های پوستی کمک کند و با افزایش تولید کلاژن پوست شما را سال ها جوان تر نگه دارد.

درمان سوختگی : برای درمان سوختگی های سطحی میتوانید روزی 3 بار ، ژل آلوئه ورا را روی قسمت آسیب دیده بمالید و با گاز استریل بپوشانید. مطالعات نشان داده اند که ژل آلوئه ورا میتواند سرعت تولید سلول پوستی را به مراتب افزایش داده و  زمان درمان سوختگی های درجه 1 یا 2 را تا 9 روز کاهش دهد.

درمان آفتاب سوختگی : برای کاهش علایم قرمزی پوست ناشی از آفتاب سوختگی میتوانید از ژل آلوئه ورا برای تسکین استفاده کنید.آنتی اکسیدان ها و مواد معدنی موجود در آن روند ترمیم پوست را بهبود میبخشد.

درمان بریدگی های سطحی و خراش های کوچک : برای رهایی از درد و سوزش خراش های کوچک میتوانید از ژل آلوئه ورا استفاده کنید.ژل آلوئه ورا باعث ترمیم سریعتر زخم ها میشود و از ایجاد اسکار زخم جلوگیری میکند.  برای درمان سریعتر بریدگی های سطحی میتوانید آلوئه ورا را جایگزین پمادهای آنتی بیوتیک کنید و روزانه 3 بار از آن استفاده کنید.

درمان خشکی پوست : ماساژ ژل آلوئه ورا روی پوست به دلیل قدرت جذب زیادی که دارد،  به خصوص بعد از حمام کمک میکند رطوبت پوستتان حفظ شده و پوست آبرسانی شود. ژل آلوئه ورا بدون مسدود کردن منافذ پوست را نرم و لطیف نگه میدارد. بر اساس تحقیقات انجام شده ، ژل آلوئه ورا یک ماده موثر برای بهبود آبرسانی و هیدراتاسیون پوست است و در بسیاری از لوازم آرایشی بهداشتی مخصوص پوست های خشک استفاده میشود.

بیشتر:  از خواص پنیر فتا چه می دانید؟

درمان تبخال : ژل آلوئه ورا ضد ویروس هرپس است ، میتوانید روزی دو بار از آن روی تبخال بمالید تا سریعتر برطرف شود.

درمان اگزما و پسوریازیس : آبرسانی آلوئه ورا به پوست باعث تسکین التهاب ،  خارش و خشکی پوست ناشی از پسوریازیس ،  اگزما و درماتیت سبورئیک میشود. برای نتیجه بهتر میتوانید روزی 2 بار آلوئه ورا را روی ناحیه مورد نظر بمالید.

درمان آکنه التهابی : خاصیت ضد التهاب آلوئه ورا کمک میکند بتوانید آکنه های التهابی مثل جوش های چرکی و ندول را سریعتر درمان کنید. روزی 3 بار با کمک یک پارچه نخی تمیز مقداری ژل آلوئه ورا روی نواحی آسیب دیده بکشید. آلوئه ورا حاوی پلی ساکارید و ژیبرلین است که باعث تحریک رشد سلول های جدید و التهاب و قرمزی ناشی از آکنه میشود.

عوارض و موارد منع مصرف ژل آلوئه ورا

احتمال بروز حساسیت مثل خارش و سوزش با مصرف ژل آلوئه ورا وجود دارد بنابراین اگر اولین بار است که میخواهید به صورت موضعی از ژل آلوئه ورا استفاده کنید حتما مقداری از آن را روی قسمت داخلی بازو کشیده و بعد از 20 دقیقه بررسی کنید که پوستتان دچار التهاب و قرمزی نشده باشد.

برای درمان زخم های عمیق و سوختگی های شدید نباید از ژل آلوئه ورا استفاد کرد. تحقیقات نشان داده اند که در این گونه موارد، استفاده از آلوئه ورا توانایی ترمیم بدن را کاهش میدهد.

در صورت ایجاد عفونت روی پوست نباید از آلوئه ورا استفاده کرد، لایه محافظ آلوئه ورا روند ترمیم را مختل و عفونت را بدتر میکند.

ماسک صورت با ژل آلوئه ورا, ژل آلوئه ورا برای صورت, ژل آلوئه ورا

روش های استفاده ژل آلوئه ورا برای پوست

روش های استفاده از ژل آلوئه ورا برای پوست

شما علاوه بر استفاده مستقیم ژل آلوئه ورا میتوانید از فواید این ژل به روش های دیگر استفاده کنید.

تونر پوست آلوئه ورا : از ترکیب ژل آلوئه ورا و چای سبز میتوانید به تونر پوست عالی بسازید که باعث بسته شدن منافذ ، دفع سموم و کاهش تورم و قرمزی پوست میشود. اگر پوستتان خیلی خشک است میتوانید چند قطره روغن فندق هم به این تونر اضافه کنید.

پاک کننده آرایش چشم آلوئه ورا : محصولات پاک کننده آرایشی دارای مواد شیمیایی خشن هستندکه میتواند موجب خشک شدن شدید پوست شوند. ترکیب ژل آلوئه ورا و روغن زیتون یک پاک کننده آرایش چشم فوق العاده است که به راحتی آرایش چشم و ابرو و مژه را پاک میکند.

بیشتر:  خواص برنج سفید و قهوه ای

ژل اصلاح آلوئه ورا : از ژل آلوئه ورا میتوانید به طور مستقیم به عنوان ژل اصلاح استفاده کنید. این ژل علاوه بر نرمی و لطافت پوست باعث کشته شدن باکتری ها میشود. برای نتیجه بهتر میتوانید ژل آلوئه ورا را با صابون مایع کاستیل مخلوط کنید.

اسپری نرم کننده بعد از آفتاب : برای تسکین پوست بعد از آفتاب گرفتگی میتوانید ترکیب ژل آلوئه ورا با کمی ویتامین E  و روغن فندق را روی پوست اسپری کرده ماساژ دهید تا جذب شود.

اسکراب روشن کننده آلوئه ورا :  برای این که پوستی روشن داشته باشید و لک های صورتتان کم رنگ شود میتوانید از اسکراب ترکیب آلوئه ورا ، شکر و آبلیمو استفاده کنید.

ترکیب دیگر برای اسکراب آلوئه ورا 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا + 1 قاشق غذاخوری روغن نارگیل + 1 قاشق غذا خوری شکر + 1 قاشق چایخوری عسل است. از این اسکراب به مدت 3 دقیقه روی پوستتان ماساژ بدهید و 20 دقیقه صبر کنید سپس صورت را بشویید.

شوینده روزانه آلوئه ورا : با ترکیب ژل آلوئه ورا ، روغن جوجوبا ، صابون مایع کاستیل و خاک رس آرایشی میتوانید یک شوینده ملایم روزانه برای پاکسازی پوست خود بسازید.

کرم مرطوب کننده آلوئه ورا : با ترکیب ژل آلوئه ورا ، روغن بادام ، روغن جوجوبا و اسانس مورد علاقه خود میتوانید یک لوسیون مرطوب کننده بسازید که پوست صورت را نرم و ابریشمی میکند. این لوسیون را میتوانید تا 2 ماه در یخچال نگهداری کنید.

روش های استفاده از ژل آلوئه ورا برای پوست, منع مصرف ژل آلوئه ورا, ماسک صورت آلوئه ورا

طرز تهیه ماسک صورت با ژل آلوئه ورا

طرز تهیه ماسک صورت آلوئه ورا

یکی از عناصر آبرسان و روشن کننده و جوان کننده و ضد عفونی کننده که میتوانید در ترکیب ماسک صورت خود استفاده کنید، ژل آلوئه ورا است.

ماسک ضد آکنه آلوئه ورا : با ترکیب 1 قاشق غذاخوری  عسل و 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا و خواص ضد باکتری و ضد التهابی که هر دوی آن ها دارند، آکنه صورت زودتر از بین میرود و میتوانید درد و ورم و خارش آکنه را از بین ببرید. به مدت 20 دقیقه این ماسک را روی صورت قرار داده و با آب ولرم بشویید.  به جای عسل میتوانید نصف قاشق چایخوری آبلیمو به ژل آلوئه ورا اضافه کنید.

ترکیب 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا + یک چهارم قاشق چایخوری پودر جوز هندی + چند قطره ابلیمو را میتوانید به مدت 20 دقیقه روی آکنه ها بزنید و سپس با آب سرد بشویید.

بیشتر:  آشنایی با خواص آروگولا

ماسک آبرسان آلوئه ورا : مقداری خیار رنده شده را با ژل آلوئه ورا مخلوط ک رده به مدت 20 دقیقه روی صورت قرار دهید و سپس بشویید. این ماسک علاوه بر آبرسانی باعث کاهش منافذ باز پوست میشود.

ماسک از بین برنده پف و تیرگی زیر چشم آلوئه ورا : برای از بین بردن پف و تیرگی زیر چشم ترکیب آلوئه ورا ، خیار و روغن فندق را به مدت 20 دقیقه روی پوست قرار دهید و سپس با آب سرد بشویید.

ماسک روشن کننده لک های تیره آلوئه ورا: 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا + 1 قاشق چایخوری ماست + 1 قاشق چایخوری زردچوبه + 1 قاشق چایخوری آبلیمو را مخلوط نموده و به مدت 5 دقیقه با حرکات دورانی روی پوست ماساژ دهید و صبر کنید 5 دقیقه بماند سپس صورتان را با آب سرد بشویید. زردچوبه و لیمو هر دو خاصیت روشن کنندگی و جوان سازی پوست را دارند. ماست به لایه برداری بهتر و از بین رفتن سلولهای مرده کمک میکند.

روش های استفاده از ژل آلوئه ورا برای پوست, منع مصرف ژل آلوئه ورا, ماسک صورت آلوئه ورا

ماسک صورت با ژل آلوئه ورا

ماسک آلوئه ورا برای پوست چرب : 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا + 1 قاشق چایخوری ماست + نصف قاشق چایخوری آبلیمو را مخلوط نموده و روی صورت و گردن بمالید و بعد از نیم ساعت بشویید. این ماسک علاوه بر خاصیت روشن کنندگی و آبسانی به پوست ، چربی اضافه پوست را کنترل میکند و به کوچکتر شدن ظاهر منافذ پوستی کمک میکند.

ماسک آلوئه ورا برای پوست حساس : 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا + 1 قاشق غذاخوری پوره موز + نصف قاشق چایخوری عسل را مخلوط کنید و به مدت نیم ساعت روی پوست بگذارید و سپس با آب سرد بشویید. موز به آبرسانی و استحکام بهتر پوست کمک میکند. این ماسک خواص ضد پیری ، جلوگیری از آکنه و کمرنگ کننده لک و درخشان کننده پوست را دارد.

ماسک آلوئه ورا برای پوست خشک : 1 قاشق غذاخوری ژل آلوئه ورا + نصف قاشق چایخوری روغن زیتون یا روغن بادام شیرین + 1 قاشق چایخوری عسل را مخلوط کرده به مدت نیم ساعت روی پوست قرار دهید و سپس با آب ولرم بشویید. این روغن ها به حفظ رطوبت پوست کمک کرده و خواص ضد پیری و نرم کننده دارند. عسل به درخشان شدن پوست و پیشگیری از آکنه کمک میکند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

خواص کلم بوک چوی + انواع غذا با بوک چوی

بوک چوی چیست آشنایی با کلم بوک چوی یا کلم چینی بوک چوی یا کلم چینی …