روشهای تکثیر و نگهداری از گل لاله

فواید گل لاله ، روش تکثیر و نگهداری گل لاله

همه چیز درباره گل لاله: تاریخچه؛ انواع لاله و پرورش و نگهداری

همه چیز درباره گل لاله

گل لاله از جمله زیباترین گیاهانی است که ریشه ایرانی دارد و از طریق ترکیه و منتقل شدن به هلند شهرت جهانی یافته است. این گل در انواع رنگ های مختلفی یافت می شود و تنوع بالایی دارد. در ادامه جهت آشنایی کامل با گل لاله و طبقه بندی آن همراه ما باشید.

تاریخچه گل لاله

گل لاله یکی از گیاهانی است که دارای گونه های بسیار متنوع و رنگینی می باشد. این گل محبوبیت به خصوصی دارد و مورد پسند افراد زیادی واقع می شود. تبار گل لاله در واقع به ایران تعلق دارد و برای نخستین مرتبه از ایران به ترکیه منتقل شده و پس از جا به جایی به کشور هلند، پر آوازه گشته است.

طبقه بندی انواع گل لاله

گل لاله در سر تا سر جهان دارای بیش از ۱۶۰ نمونه می باشد. برخی از گونه هایی که از این گل در ایران سرشناس هستند عبارتند از :

روش تکثیر و نگهداری گل لاله, گل لاله نماد چیست, گل لاله زرد

گل لاله یکی از پرتنوع ترین گیاهان ایرانی

● رسته طوطی سیاه: این گونه از گل لاله به دلیل داشتن رنگ بنفش تیره و شکوفه های چین دار به این نام شهرت یافته است.

● گونه مروارید ایرانی: این نوع گل لاله  گلبرگ های قرمز پر رنگی دارد که هر یک از این گلبرگ ها با گلوی زرد رنگ مزین شده اند .

● نمونه زورل: گل های لاله زورل غنچه های سفید بسیار زیبا با نوار های بنفش دارند که این ترکیل نمای زیبایی را مورد دید همگان قرار می دهد.

● لاله آنجلیک: این گل لاله دارای گلبرگ های نرمی است که ظاهر آن بسیار شبیه به شکوفه گل صد تومانی می باشد.

● لاله ترکستانی: این گل لاله دارای گلبرگ های سفید با مرکزی نارنجی و معطر می باشد، که زمان گلدهی زود هنگامی نیز دارد.

بیشتر:  پشم سنگ چیست؟ کاربرد و انواع پشم سنگ

● لاله ی منتون: این نمونه از گل لاله،  گلبرگ های صورتی با حاشیه های زرد متمایل به نارنجی دارد.

● دسته پینک ایمپرشن: گلبرگ های لاله ی پینک ایمپرشن بسیار زیبا می باشند و از تیره ی لاله های دو رگه داروین به شمار می روند ، نمای این گل به رنگ صورتی با حاشیه صورتی کم رنگ است.

● نمونه پرنسس ایرن: لاله پرنسس ایرن ، رسته ای عطر آمیز به رنگ های نارنجی و بنفش می باشد که دارای جذابیت به خصوصی است.

گل لاله واژگون, تصاویر گل لاله, تاریخچه گل لاله

گل لاله پرنسس ایران نارنجی رنگ

● تیره لاله تاردا: این نمونه از گل لاله دارای مرکز زرد و حاشیه های سفید می باشد و به طبقه بندی لاله های سایز کوچک مرتبط می شود.

● دسته پوریسیما: گل لاله پوریسیما یا لاله امپراطور، نمونه ای است که عمر زیادی دارد و گلبرگ های کرم رنگ آن توجه افراد زیادی را به خود جلب می کند.

فواید موجود در گل لاله

گل لاله برای این بهبود این مشکلات مفید است:

● رهایی از کرم‌ های معده

● افزایش قوای جنسی به وسیله ی نوشیدن دمنوش گل لاله

● کاربرد در تهیه دارو های خواب‌ آور

● درمان آسم

● برطرف سازی برونشیت

● نجات از سیاه‌سرفه

● خلاص شدن از سرفه‌ های مقاوم

● برطرف کردن خشکی صورت

● رفع جوش‌های صورت

● درمان سیاتیک

● کاهش یافتن درد معده

● بهبود زخم‌های چرکی

● رفع چین و چروک صورت

نکته ی حائز اهمیت این می باشد که ریشه ی گل لاله سمی است و باید با احتیاط های لازم مورد استفاده قرار گیرد ، و زیاده روی در مصرف ریشه ی این گیاه می تواند خطرناک باشد.

نواحی برخوردار از گل لاله

گل لاله در کشور های زیادی کشت و برداشت می شود زیرا در اکثر مغازه های گل فروشی موجود است، اما این گل در مناطقی به صورت خودکار روییده می شود که این محدوده ها عبارتند از:  افغانستان، ترکیه، ایران، قسمتی از غرب سوریه، سواحل دریاچه آرال، دریاچه خزر ، دریای سیاه، یونان، ایتالیا، اسپانیا و سواحل دریای مدیترانه در شمال آفریقا .

روش تکثیر و نگهداری گل لاله

گل لاله یکی از گل های پر طرفدار می باشد اما متاسفانه این گیاه مقاومت بالایی ندارد و حدود یک ماه بیشتر دوام نمی آورد. البته بعد از اینکه گل از بین رفت می‌توانید پیاز آن را از خاک بیرون بیاورید و بعد از قطع کردن ساقه ، آن را در مکانی خشک و تاریک قرار دهید. در سال بعد می‌توانید این پیاز را بکارید و گل لاله جدیدی کشت کنید. همچنین اگر پیاز لاله هلندی تهیه کنید فقط دو سال گلدهی دارد و نمی‌توان آن را تکثیر کرد، اما اگر پیاز لاله ایرانی داشته باشید هر سال توانایی گلدهی دارد و پیازهایش تکثیر می‌شوند. از آنجا که گل لاله گونه های زیادی دارد در ادامه روش متناسب برای رشد نمونه ای از این گیاه را شرح می دهیم.

-نکته هایی برای نگهداری نمونه گل لاله ی عباسی:

● آبیاری: گل لاله به آبیاری منظم احتیاج دارد ، به گونه ای که خاک آن همیشه مرطوب باشد اما خاک خیس نماند.

 پیاز گل لاله, عمر گل لاله, گل لاله

آبیاری گل لاله باید منظم باشد

● نور: گل لاله برای گلدهی متناسب به نور  نیاز دارد. گل های لاله ای که در خانه نگهداری می شوند باید از انرژی نوری کافی برخوردار باشند تا بتوانند شکوفا شوند ، برای انجام این کار ، بهتر است گلدان گل لاله عباسی در پشت پنجره جنوبی منزل قرار داده شود.

● دما: در رابطه با دما باید بیان کرد که گل لاله سرما را تحمل می‌کند و نسبت به آن مقاوم است. این گل در دمای ۱۵ تا ۱۸ درجه به صورت متعادل رشد می‌کند. همچنین دمای ۹ درجه برای ریشه دادن پیاز گل مناسب می باشد . اگر دمای محیط نگهداری گل لاله بالا باشد در گلدهی این گیاه با مشکل مواجه می شود ، پس بهتر است در مکانی خنک قرار گیرد.

بیشتر:  آشنایی با روغن صنعتی و کاربردهای آن

● خاک

گل لاله واژگون, تصاویر گل لاله, تاریخچه گل لاله

برای کاشت گل لاله از خاک مناسب استفاده کنید

جهت پرورش گل لاله مناسب تر است که از یک خاک سبک بهره گیری شود. برای سبک شدن خاک می توان از مقداری ماسه و شن در ترکیب آن استفاده کرد. بهترین و متناسب ترین خاک ها برای مصرف گل لاله مخلوط کوکوپیت، پیت ماس و پرلیت، خاک برگ، خاک باغچه و ماسه می باشد.

● کود دهی: جهت کاشتن پیاز لاله در سال آینده اش ، هنگام رویش مجدد در بهار ، باید گیاه با کودهای مخصوص تقویت شود.

سمبل های قابل برداشت از هر گل لاله

گل لاله واژگون, تصاویر گل لاله, تاریخچه گل لاله

گل لاله با توجه به رنگ مفهومی متفاوت دارد

هر گل لاله با رنگ به خصوص خودش مفهوم و تمثیل خاصی دارد ، برای مثل گل لاله قرمز رنگ نشان‌دهنده عشق، گل لاله ی زرد رنگ نماد شادی، گل لاله ی سفید رنگ تمثیل عذرخواهی و گل لاله ی بنفش رنگ سمبل وفاداری است. گل لاله در شعر های فارسی هم نشانه ای از قلب عاشق می باشد. در داستان عاشقانه ای چون شیرین و فرهاد بیان شده است که پس از مرگ فرهاد از هر قطره خون او یک لاله سرخ رویش پیدا می کرده ، به همین خاطر گل لاله ی قرمز رنگ نماد عشق بی‌پایان عاشق به معشوق می باشد.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

آشنایی با رشته شیمی کاربردی + بازار کار و درآمد

رشته شیمی کاربردی معرفی رشته شیمی کاربردی + افراد مناسب و بازارکار رشته شیمی کاربردی …