روش های پخت سریع حبوبات

 

پخت سریع حبوبات, روش های پخت سریع حبوبات, راه های پخت سریع حبوبات

روش های پخت سریع حبوبات

نحوه پخت سریع حبوبات

پختن سریع حبوبات یکی از مشکلاتی می باشد که اغلب خانم ها مخصوصا خانم های شاغل با آن درگیر هستند. در ادامه چند روش برای پخت سریع حبوبات را آورده ایم.

نحوه ی پخت سریع حبوبات

راه های متفاوتی برای پخت سریع حبوبات، وجود دارد. در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

برای اینکه حبوبات شما مخصوصا نخود و لوبیا، زودتر بپزند، بهتر می باشد آن ها را از قبل خیس کنید. خیس کردن حبوبات علاوه بر پخت زودتر آن ها، اگر آب آن ها را چند بار عوض کنید نفخ حبوبات از بین می رود.

روش دیگری که اگر وقت برای خیس کردن طولانی حبوبات را ندارید، این می باشد که، حبوبات را با آب بجوشانید زمانی که خوب جوشیدند اجازه بدهید حدود 1 ساعت داخل همان آب گرم بمانند. تا خوب خیس بخورند. در پایان آن ها را داخل سبدی آبکش کنید. و بعد داخل قابلمه بریزید و آب جوش روی آن ها بریزید. هرگز آب سرد نریزید زیرا سبب دیرتر پخته شدن حبوبات شما می شود.

هرگز در اوایل پخت حبوبات، نمک به آن افزایش نکنید زیرا سبب دیرپز شدن حبوبات می شود. همیشه نمک را یک ساعت آخر پخت افزایش کنید تا هم حبوبات پخته شوند و هم مزه دار شوند.

اگر وقت خیس کردن حبوبات را ندارید و شتاب دارید، مشابه روش های قبل آن را در قابلمه ای بجوشانید، و آب آن را خالی کنید. تا نفخ آن گرفته شود. لازم نیست داخل آب جوش آن 1 ساعت قرار بدهید. برای گرفتن نفخ می توانید داخل آب جوش 1 رقم خیار کامل قرار بدهید و اجاه بدهید با هم بپزند.

یک روش دیگر این که بعد از جوشاندن و خالی کردن آب آن ها، داخل غذای خود می توانید از زیره استفاده کنید و یا در حین جوش‌آمدن حبوبات مقداری زیره ی کامل را داخل کیسه ای پارچه ای قرار بدهید و در آن را ببندید و داخل قابمله ی حبوبات قرار بدهید تا با هم بجوشند. این کار سبب از بین بردن نفخ حبوبات می شود.

برای زودتر پختن حبوبات می توانید از زودپز استفاده کنید. هرگز حبوباتی را که مطمئن نیستید از پخت آن با هم نپزید. مثلا برای پخت حبوبات آش نخود و لوبیا را به صورت سوا بپزید.

یک روش جالب برای پخت حبوبات این می باشد که حبوبات را بشویید و داخل فلاسک بریزید و روی آن ها آب جوش بریزید و در فلاسک را ببندید. و اجازه بدهید لااقل 12 ساعت و یک شبانه روز اجازه بدهید به همین صورت باقی بماند. هر چه بیشتر قرار بدهید، حبوبات شما بهتر می پزند.

تمرکزفکر کنید حبوبات دیرپزتر را بیشتر خیس کنید و حبوباتی که زودتر می پزند را کمتر خیس کنید موردی ندارد. مثلا حبوباتی مشابه جو، ماش، دال عدس خیلی زود می پزند و نیازی به خیس کردن ندارند.

برای اینکه حبوبات شما زودتر بپزند در طول پخت درب قابلمه را ببندید. این سبب زودتر پختن حبوبات می شود. برای اینکه از داخل قابلمه سر نرود آنها را داخل قابلمه ای بزرگتر از میزان حبوبات بریزید.

در ضمن در حین پخت حبوبات کف های سفید روی آن را بگیرید زیرا آن ها نفخ های حبوبات هستند.

طرز پخت سریع حبوبات, نکاتی برای پخت سریع حبوبات, روش هایی برای پخت سریع حبوبات

میزان خیساندن حبوبات

مدت زمانه خیساندن و پخت حبوبات :

میزان خیساندن حبوبات با هم گوناگون هستند که با مدت زمانه آن ها آشنا می شوید.

(البته این مدت زمانه پخت متغییر می باشد و حبوبات ها با هم گوناگون هستند، ظروف پخت و میزان حرارت گاز هم گوناگون می باشد.)

بیشتر:  نحوه ی کار با خمیر فوندانت

زمانه پخت نخود

خیساندن: 8-10 ساعت

زمانه پخت: 60-90 لحظه

خیساندن لوبیا چیتی

خیساندن: 8-12 ساعت

زمانه پخت: 70-90 لحظه

پخت لوبیا قرمز

خیساندن: 10-12 ساعت

زمانه پخت: 45-50 لحظه

لوبیا چشم بلبلی

خیساندن: 10-12 ساعت

زمانه پخت: 45-50 لحظه

خیساندن لوبیا سفید

خیساندن: 10-12 ساعت

زمانه پخت: 70-90 لحظه

لوبیا سیاه

خیساندن: 8-12 ساعت

زمانه پخت: 55-60 لحظه

زمانه پخت لپه

خیساندن: نیازی نیست

زمانه پخت: 40-45 لحظه

زمانه خیساندن و پخت باقلا

خیساندن: 8-12 ساعت

زمانه پخت: 90 لحظه

لوبیای مخصوص باقلاقاتق

خیساندن: 8-12 ساعت

زمانه پخت: 45-50 لحظه

پخت و خیساندن نخود سبز خشک

خیساندن: 8-12 ساعت

زمانه پخت: 60-90 لحظه

زمانه پخت ماش

خیساندن: نیازی نیست

زمانه پخت: 30-40 لحظه

زمانه خیس خوردن عدس

خیساندن: نیازی نیست

زمانه پخت: 30-40 لحظه

مدت پخت دال عدس

خیساندن: نیازی نیست

زمانه پخت: 15-30 لحظه

 

 

مطلب پیشنهادی

ترفندهایی برای آشپزی آسان

  ترفندهای آشپزی آسان اگر کمی شور و شوق و خلاقیت به هزیننه دهید در …