زندگینامه کامل حافظ شیرازی

hhe129 زندگینامه کامل حافظ شیرازی

زندگی نامه حافظ
خواجه شمس الدین محمد شیرازی متخلص به «حافظ» غزلسرای بزرگ و از بزرگان شعر و ادب فارسی است. حافظ در حدود سال ۷۲۶ هجری قمری در شیراز متولد شد. علوم و فنون را در کلاس مدرسین زمان خود فرا گرفت و در علوم ادبی زمان پایگاهی رفیع یافت.

خلاصه ای از زندگی نامه حافظ:

نام اصلی حافظ: خواجه شمس الدین محمد بن بهاءالدین محمد شیرازی

تولد: حدود ۷۲۷ هجری قمری، شیراز

مرگ: 792 م ح.شیراز

ملیت ایرانی

محل دفن: خاطره شیراز

نام مستعار: زبان پنهان، مترجم مخفی، زبان عرفانی

زمینه فعالیت: ادبیات فارسی، شعر، فلسفه، منطق و عرفان.

پیشه: شاعر

آثار: دیوان حافظ

 

زندگی نامه حافظ:

خواجه شمس الدین محمد بن بهاء الدین محمد حافظ شیرازی (زاده ۷۲۷ هجری قمری – درگذشته ۷۹۲ هجری قمری در شیراز)، ملقب به لسان الغیب، مترجم الاسرار، لسان العرافه و ناظم الاولیاء. ، شاعر قرن هشتم هجری ایران است. بیشتر اشعار او غزلی است که به غزل معروف است.

 

سبک گفتار حافظ به خاطر سبک گفتاری خواجوی کرمانی و شباهت سبک گفتاری او با وی مشهور است.او به عنوان یکی از مهم ترین تأثیرات شاعران پس از خود شناخته می شود. هر ساله در 29 مهرماه مراسم بزرگداشت حافظ بر سر مزار او در شیراز با حضور پژوهشگران ایرانی و خارجی برگزار می شود.

بیشتر:  بیوگرافی فریبا ترکاشوند و همسرش + عکس

hhe128 زندگینامه کامل حافظ شیرازی

عکس حافظ

 

پدر حافظ بهادین محمد و مادرش اهل کازرون بود. در اشعار حافظ نکات کوچکی از زندگی خود او وجود دارد و بیشتر غزل های او شخصیت های افسانه ای را که او سروده در ذهن مردم تداعی می کند. اما باز طبق مراجع دیوان حافظ و منابع موثق و موثق، حافظ در خانواده ای متوسط ​​به دنیا آمد و در جوانی حافظ قرآن شد و به همین دلیل او را حافظ می نامند.

 

پدر حافظ بهاءالدین در کودکی شمس الدین محمد از دنیا رفت. پس از آن حافظ با مادرش زندگی سختی را پشت سر گذاشت و برای کسب درآمد به کارهای سخت و کمرشکن پرداخت و به سختی به تحصیل علم پرداخت و در مجالس علما و بزرگان زمان خود شرکت کرد. خانه حافظ در محله «شیادان» شیراز بود که در زمان کریم خان زند با محله «مرستان» یکی شد و در کنار «درب شهزاد» قرار دارد.

 

شمس الدین از کودکی به مکتب رفت و به فراگیری علوم زمان خود پرداخت و از محضر این بزرگان به ویژه قوام الدین عبدا بهره برد.حافظ حدود 40 سال در درس استادان زمان: «قوام الدین عبدالله»، «مولانا بهاءالدین عبدالصمد بحرآبادی»، «میر سید شریف علامه گرگانی»، «مولانا شمس الدین عبدالله» و «کازی عضدالدین آیجی» حاضر شد. از این رو در بیشتر معارف زمان خود تسلط داشت.

بیشتر:  بیوگرافی سولماز غنی

 

اثر حافظ:

وی در زمان امارت شاه شیخ ابواسحق در دربار سخنرانی کرد و احتمالاً به عنوان کارمند دولتی مشغول به کار بود. او به غیر از شاه ابواسحاق در دربار پادشاهان آل مظفر از جمله شاه شیخ مبارزالدین، شاه شجاع، شاه منصور و شاه یحیی نیز حضور داشت. شعر پیشه اصلی او نبود و امرار معاش از طریق کارهای دیگری (احتمالاً در دربار) تأمین می شد.

hhe127 زندگینامه کامل حافظ شیرازی

حافظه، مدفن حافظ

همسر و پسر حافظ:

او تنها یک بار ازدواج کرد و پس از مرگ همسرش دیگر ازدواج نکرد. همسر حافظ باید در سالهای اولیه ازدواجشان پسری به دنیا آورده باشد که تنها فرزند حافظ است و همچنین در جوانی در مسیر هندوستان با پدرش فوت کرده است.

 

آثار حافظ:

دیوان حافظ شامل 500 غزل، 42 رباعی و چندین قصیده است که طی 50 سال سروده است. حافظ از آنجایی که اشعار خود را تنها در لحظات خاص و الهام بخش می سرود، به طور متوسط ​​سالیانه تنها 10 غزل می سرود و هدفش خلق اثری در خور شأن واقعی معشوق بود.تاکنون بیش از چهارصد بار به اشکال مختلف به فارسی و سایر زبان‌های دنیا منتشر شده است.

بیشتر:  بیوگرافی مهسا مهجور

 

حافظ را چیره‌دست‌ترین شاعر زبان فارسی می‌دانند، که نوآوری اصلی حافظ در ابیات درخشان، خودکفا و با مضمون فردی اوست.

 

یکی از مهم ترین ویژگی های اشعار حافظ، قدرت تفسیر است. پس هرکس دیوان حافظ را باز کند و غزلی بخواند، حسب حال و حال و حال خود از شعر برداشت خاصی می کند، گویی حافظ آن شعر را صرفاً برای حال و هوای خود در آن زمان سروده است!

 

فال حافظ:

طالع بینی حافظ یکی از محبوب ترین فال ها در بین ایرانیان است. امروزه هر خانه ایرانی یک دیوان حافظ دارد و طبق سنت های قدیمی ایرانیان در روزهای ملی یا مذهبی مانند نوروز سر سفره هفت سین یا شب یلدا با کتاب حافظ فال می گیرند.

 

 

.

مطلب پیشنهادی

بیوگرافی محمدرضا داوود نژاد

بیوگرافی محمدرضا داوود نژاد محمدرضا داودنژاد در سال 1336 در تهران به دنیا آمد. او …