آشنایی انواع گل لیلیوم + نحوه پرورش گل لیلیوم

آموزش کاشت پیاز گل لیلیوم, گل لیلیوم چیست, نحوه پرورش گل لیلیوم

عکس گل لیلیوم

همه چیز درباره گل لیلیوم

گل لیلیوم یا گل سوسن یکی از نمونه گل های معروف و پر کاربرد در مجالس رسمی است. گل لیلیوم با نام علمی Lilium spp شناخته می شود از رسته ی گیاهان Liliaceae می باشد. گل های سوسن با مدل های مختلف به چشم می خورند و علاوه بر تنوع زیستی، تنوع رنگی زیادی دارند. برای دست یابی به اطلاعات بیشتر در زمینه گل های لیلیوم مطالب را دنبال کنید.

اطلاعات تکمیلی در زمینه گل های لیلیوم

گل لیلیوم در زبان فارسی بیشتر به نام گل سوسن شناخته می شود ، اثبات نامیدن این گل به اسم سوسن می تواند به دلیل شباهت ظاهری اش به گل سوسن چلچراغ باشد. این گل در کشور ایران بیشتر جنبه تزئینی و کاربردی در دکوراسیون دارد. گل های لیلیوم در ساختار زیر خاکی خود دارای پیاز با فلس های زیادی می باشد و از گیاهان پیاز دار و دارای گل به شمار می آیند . گل های گیاهان لیلیوم بیشتر در فصل تابستان رشد می کنند اما نمونه ای از این گیاهان در فصل بهار گل دهی می کنند . گل های سوسن از جمله گیاهان گرمسیری هستند که اکثریت آن ها در منطقه های شمالی ایران کاشته می  شوند .

ویژگی های گل های لیلیوم

گل های لیلیوم از نظر جنس ۸۰ نوع متفاوت دارند که به صورت گسترده در بخش های معتدل نیمکره شمالی پراکنده شده اند . با اینکه گل های لیلیوم متنوع هستند اما در ایران تنها  یک گونه از این گل ها کشت می شود . بیشتر نمونه های گل های لیلیوم در باغ ها کاشته می شوند به خصوص نوع چینی و ژاپنی و هیبرید آن .

انواع گل لیلیوم, مشخصات گل لیلیوم, گل لیلیوم

گل لیلیوم طرفداران بسیاری دارد

گیاهان لیلیوم از نظر طولی می توانند بین ۱۵۰ تا ۵۰ سانتی متر رشد کنند. سوسن ها ساقه ای بلند و باریک دارند که برگ های جذاب و سبزی از آن ها آویزان می شود . برگ لیلیوم ها کوتاه و راست  می باشد که در راستای ساقه گل قرار میگیرد .در قسمت برگ گل های لیلیوم برجستگی هایی در زیر برگ به چشم می خورد و لبه برگ ها نیز پرز هایی دارد. این گل ها بدون دمبرگ ندارند و فاقد بخش گوشوارک نیز هستند. گل های بزرگ و تنهایی که در انتهای  خوشه باشند ۱۰ الی۴ می دهند که تعداد این گل ها حتی گاهی به ۱۵ عدد نیز می رسد.

بیشتر:  فوتبال حبابی چیست؟ آموزش بازی فوتبال حبابی

رنگ گل های لیلیوم بیشتر سفید خالص و  سفید مایل به زرد است. قسمت دم گل این گیاهان ۱۳ سانتی متر می باشد و جامشان نیز به ۶ قسمت تقسیم می شود . اندام شهد ساز گل های لیلیوم به رنگ سبز است و عطر گل در آن بخش حس می شود .

اندام نر و ماده گل های لیلیوم در یک پایه رشد می کند .

دانه سوسن ها تک لپه است می باشد .

نحوه کاشت گل های لیلیوم

گل های لیلیوم  را می توان به سه روش متنوع کاشت و تکثیر داد که عبارتند از:

– به وسیله جدا نمودن پیازچه ها

– به وسیله فلس های پیاز

– به وسیله کاشتن بذر

گل های لیلیوم جهت رشد و تکثیر به خاک حاصلخیز ، دما مناسب، رطوبت خوب، کود با کیفیت و آبیاری منظم احتیاج دارند.

در روش کاشت به وسیله پیاز در نخستین قدم پیاز ها را در عمق ۶ تا ۲۰ سانتی متری در خاک  می کارند، که این محل بهتر است نیمه سایه باشد . در روش پیازی می توان پیاز گل های لیلیوم را در یک گلدان متناسب و در عمق ۵ الی ۱۰ سانتی کاشت.

 گل لیلیوم, عکس گل لیلیوم, تکثیر گل لیلیوم

بخش پیاز گل لیلیوم

در روش کاشتن از طریق بذر هم لازم است که بذر ها در عمق  ۲ الی ۵ سانتی متر خاک کاشته شوند و به مقدار مورد نیاز گیاه آبیاری شوند به گونه ای که گیاه مرطوب نگه داشته شود تا جوانه ها بیرون زده شوند . باید در آبیاری منظم عمل کرد و در این کار زیاده روی نکرد، زیرا آبیاری زیاد به گیاه صدمه وارد می کند .

انواع گل لیلیوم

طبقه بندی گل های لیلیوم بر اساس  ویژگی های متفاوتی که هر کدام دارند انجام می شود که بر این اساس در گروه های مختلف قرار می گیرند .

بیشتر:  زندگی نامه پیر امیدیار +عکس

چند نمونه از گل های لیلیوم در ادامه مطلب معرفی می شوند که که نام گونه  ها بر اساس زمان گلدهی آن ها انتخاب شده است.

گونه Asiatic hybrids : گونه Asiatic hybrids گل های لیلیوم گستره رنگی بلندی از رنگ سفید تا رنگ قرمز بسیار تیره را دارد. معروف ترین  رنگ  این مدل لیلیوم رنگ زرد و نارنجی می باشد. نمونه های جدید این دسته از گل های لیلیوم بسیار گیرا تر شده اند بر روی گلبرگ های خود نقطه و شکل های ریز رنگارنگ دارند. ارتفاع گل های دسته  Asiatic hybrids نزدیک به ۷۵ سانتی متر می رسد . گلدهی این گل ها با روند طبیعی در بازه ی نخستین روز ها تا اواخر فصل تابستان انجام می گردد.

سر این گل ها بیشتر به سمت بالا ، به سمت پایین و حالت آویزان دیده می شود. این گونه از سوسن ها  با سرعت زیادی در زیر خاک رشد می کنند. نکته قابل توجه در نگهداری  گل های Asiatic hybrids این می باشد که باید هر ۳ تا ۴ سال یک بار گلدانشان تعویض گردد.

گونه Candidum hybrids : گل های Candidum hybrids به نام madonna lilies نیز شناخته می شوند . این نمونه از گل های لیلیوم به صورت معمول سفید رنگ هستند و عطر بسیار دلنشینی نیز دارند  . پیاز گونه madonna در عمق خاک که هم اندازه خود پیاز باشد قرار میگیرد و به صورت کلی کاشت عمیقی ندارند .گلدهی این نمونه در روز های اول فصل تابستان انجام می شود .

گونه Trumpet lilies : گل Regal lily یکی از معروف ترین گل های لیلیوم در رسته لیلیوم های Trumpet lilies قرار دارد .

گل لیلیوم چیست, نحوه پرورش گل لیلیوم,روش نگهداری از گل لیلیوم

عکسی از گل لیلیوم معروف Trumpet lilies

این گل ها طول بلندی دارد به گونه ای که ارتفاع بعضی از آن ها ۲/۵متر هم می رسد . گستره ی رنگی  لیلیوم های Trumpet  از رنگ سفید تا رنگ ارغوانی می باشد . این نمونه نیز  در اواسط تابستان گلدهی خود را انجام می دهند .

بیشتر:  آموزش کاشت هسته خرمالو

گونه Longiflorum hybrids : این نمونه از گل های سوسن به نام سوسن عید پاک و Easter lily هم شناخته می ‌شوند . ظاهر لیلیوم های Longiflorum hybrids شبیه به یک شیپور بلند است .

 گل لیلیوم, عکس گل لیلیوم, تکثیر گل لیلیوم

عکسی از گونه Longiflorum hybrids گل لیلیوم

رنگ این گل ها بیشتر سفید رنگ می باشد اما افزون بر سفید بعضی از آن ها رنگ زرد نیز دارند . عطر گل های Longiflorum hybrids بسیار خوشبو می باشد و بویشان طرفداران زیادی دارد.

گونه Lillium lancifolium : گل های  Lillium lancifolium  به نام لیلیوم ببری و Tiger lily نیز شناخته می شوند . لیلیوم های lancifolium ارتفاعی بین ۹۰ تا  ۱۲۰ سانتی متر  دارند . ظاهر گل های این گونه به صورت  زنگوله ای و آویزان است ، اما برخلاف شکل گل ها ،  گلبرگ ها به عقب خم می شوند.

کاشت پیاز گل لیلیوم, گل لیلیوم چیست, نحوه پرورش گل لیلیوم

نژاد Lillium lancifolium از گل های لیلیوم

هر ساقه از این گل ها تعداد متعددی گل بر روی خود حمل می کند که این تعداد را می توان حدود ۱۲ عدد گل تعریف کرد .

گونه Oriental hybrids: گونه Oriental hybrids دارای گل های بزرگ و خوش عطری است . بازه ی رنگی این نمونه از رنگ سفید خالص تا رنگ ارغوانی تیره طول دارد . این گل ها برای رشد به یک مکان که نیمه سایه باشد نیاز دارند.

مشخصات گل لیلیوم, گل لیلیوم, عکس گل لیلیوم

نژاد Oriental از محبوب ترین گل های لیلیوم

دمای خاک کاشت پیاز های گونه Oriental hybrids نباید گرم شود ،  به همین خاطر بهره گیری از یک سطح پوششی با مواد ارگانیک بر روی خاک محل کاشت آن ها انتخاب مناسبی می باشد . گل های این دسته نیز به صورت طبیعی در وسط های تابستان گلدهی خود را انجام می دهند.

 

منبع: بیتوته

مطلب پیشنهادی

معرفی رشته ساختمان + بازار کار رشته ساختمان

رشته ساختمان آشنایی با رشته ساختمان صنعت ساختمان سازی در دهه های اخیر پیشرفت بسیاری …