معرفی انواع لنزهای دوربین عکاسی

دوربین بدون لنز برای یک عکاس بی فایده است. لنز چیزی است که نور را از آنچه از طریق منظره یاب می بینید به یک نقطه کوچک (معمولا) 35 میلی متری در پشت فیلم، DSLR یا دوربین بدون آینه شما متمرکز می کند. اگر لنز را از دوربین خود بردارید، تنها نوع تصویری که می توانید تولید کنید نور سفید است. در نتیجه، یک لنز با کیفیت بالا می‌تواند به شما کمک کند حتی با یک دوربین ارزان، عکس‌های عالی بگیرید، در حالی که یک لنز با کیفیت پایین می‌تواند بهترین دوربین را متوسط و در نتیجه کیفیت تصویر را ضعیف کند.

در اینجا اصول اولیه لنز دوربین آمده است تا به شما کمک کند انتخاب مناسبی برای نیازهای عکاسی خود داشته باشید.

لنز دوربین چیست؟

لنز ابزاری است که برای رساندن نور به یک نقطه کانونی ثابت استفاده می شود. در دوربین های فیلم، لنز نور را به نوار فیلم ارسال می کند، در حالی که در دوربین های دیجیتال (مانند دوربین های DSLR یا دوربین های بدون آینه)، لنز نور را به یک سنسور دیجیتال هدایت می کند. لنزهای دوربین از یک سری صفحات شیشه ای تشکیل شده اند که محدب (خمیده به سمت بیرون) یا مقعر (منحنی به سمت داخل) هستند.

ویژگی های لنز دوربین

همه لنزها نور را فیلتر و فوکوس می کنند تا به درستی به سنسور یا نوار فیلم برخورد کند. با این حال، عوامل مختلفی وجود دارد که تعیین می کند لنز دوربین چگونه بر ظاهر و کیفیت عکس نهایی تأثیر می گذارد.

فاصله کانونی اندازه گیری فاصله (بر حسب میلی متر) بین نقطه همگرایی لنز شما و سنسور ضبط کننده تصویر است. محدوده فاصله کانونی یک لنز با یک عدد بیان می شود و این عدد به شما می گوید که دوربین شما چه مقدار از صحنه را می تواند ثبت کند. اعداد کوچکتر زاویه دید وسیع تری دارند و بیشتر صحنه را نشان می دهند. اعداد بزرگتر زاویه دید باریک تری دارند و کمتر نشان می دهند.

دیافراگم میزان بزرگی دهانه ای است که به نور اجازه ورود می دهد، که با f-stop بیان می شود. F-stop غیر منطقی هستند، زیرا هرچه تعداد آنها بزرگتر باشد، دهانه کوچکتر است. برای مثال، f/2.8 دو برابر f4 و 16 برابر f11 نور وارد دوربین می‌کند. دیافراگم بر عمق میدان تأثیر می‌گذارد: دهانه‌های بزرگ‌تر عمق میدان کمتری ایجاد می‌کنند، در حالی که دهانه‌های کوچک‌تر باعث می‌شود تصویر بیشتر در فوکوس باشد.

حداکثر دیافراگم لنزها حداکثر دیافراگم را روی بشکه نشان می‌دهند که نشان‌دهنده حداکثر عرضی است که دیافراگم لنز می‌تواند باز کند. به طور معمول، لنزهایی با حداکثر دیافراگم بازتر قیمت کمی بیشتر دارند. لنز با حداکثر دیافراگم باز برای موقعیت های کم نور عالی است، بنابراین اگر به عکاسی در شب فکر می کنید، ممکن است ارزش سرمایه گذاری را داشته باشد.

بیشتر:  تصاویری شگفت انگیز که در مسابقه جهانی عکاسی از طبیعت برگزیده شدند

عمق میدان. کنترل مقدار عکسی که در فوکوس است یکی از بهترین ابزارهای عکاس برای کمک به جلب نظر بیننده به جایی است که می خواهید. برای مثال، مناظر معمولاً طوری عکس می‌گیرند که همه چیز در فوکوس باشد، بنابراین عکاسان با دیافراگم‌های کوچک (مانند f11 یا f16   )عکس می‌گیرند. به دلیل حداکثر دیافراگم، عمق میدان با نوع لنز متفاوت است.

در اینجا 6 مورد از انواع اصلی لنز دوربین و بهترین زمان استفاده از آنها را معرفی می کنیم

وقتی صحبت از انواع مختلف لنزهای موجود در بازار می شود، ورود به دنیای عکاسی می تواند یک میدان مین باشد.

حتی عکاس باتجربه نیز برای توضیح دقیق تفاوت‌ها و عملکرد هر یک از لنزها به سختی تلاش می‌کند، اما دانستن بیشتر در مورد عملکرد، فواصل کانونی و کاربردهای یک لنز می‌تواند به شما در استفاده از آن در موقعیت مناسب کمک کند.

و دانستن زمان صحیح استفاده از لنز،  یک قدم برای تبدیل شدن به یک عکاس بسیار بهتر است. در این مقاله نگاهی داریم به انواع لنزهای دوربین و زمان استفاده از آنها.

چند نوع لنزهای دوربین وجود دارد؟

در این مقاله وقتی در مورد لنز صحبت می کنیم به لنزهای جداشدنی که توسط عکاسان استفاده می شود اشاره خواهیم کرد. این اصول در برندهای مختلف، خواه سونی یا نیکون، و در انواع مختلف بدنه دوربین، خواه DSLR یا بدون آینه اعمال می شود.

یک نکته مهم که باید به آن توجه کنید این است که برخی از لنزها برای بدنه های مختلف دوربین طراحی شده اند، بنابراین همیشه قبل از خرید بررسی کنید. دوربین های DSLR و Mirrorless یا فول فریم هستند یا سنسورهای برش در حالی که لنزهای فول فریم را می توان در یک سنسور کراپ استفاده کرد، لنزهایی که برای سنسور کراپ طراحی شده اند را نمی توان در یک فول فریم استفاده کرد!

آن برای چه کاری استفاده می شود؟ نوع لنز فاصله کانونی
انتزاعی، خلاق چشم ماهی 4mm – 14mm
منظر، معماری زاویه گسترده 14mm – 35mm
خیابان، سفر، پرتره استاندارد 35mm – 85mm
عکاسی خیابانی و پرتره تله فوتو کوتاه 85mm – 135mm
ورزش، حیات وحش، اکشن تله فوتو متوسط 135mm+
ورزش از راه دور، طبیعت و نجوم سوپر تله فوتو 300mm+
نماهای نزدیک ماکرو 35mm – 200mm

 

انواع اصلی لنز دوربین چیست؟

در مراحل اولیه ورود به عکاسی زمانی که متوجه می‌شوید چند نوع لنز دوربین وجود دارد، می‌تواند بسیار سخت باشد. خوشبختانه لنزهای دوربین را می توان به دو نوع لنز زوم و لنز پرایم تقسیم کرد. تعریف این دو لنز دوربین را در ادامه توضیح خواهیم داد.

لنز زوم چیست؟

لنزهای زوم:  از مجموعه‌ای از لنزها استفاده می‌کنند تا فاصله‌های کانونی متفاوتی را از یک لنز منفرد ایجاد کنند، که باعث انعطاف‌پذیری بیشتر اما نه به آن سرعت می‌شود. آنها حاوی شیشه بیشتری هستند که به انعطاف پذیری آنها کمک می کند، اما همچنین تمایل دارند بزرگتر و سنگین تر از لنزهای پرایم باشند.

بیشتر:  استیبل کوین چیست و چگونه کار میکند؟

در هر دو نوع لنز پرایم و زوم، لنزهای مختلفی وجود دارد که همگی با فواصل کانونی متفاوت هستند.

لنزهای زوم یکی از رایج‌ترین انواع لنزهایی هستند که در زره پوش عکاسی خود به آن نیاز خواهید داشت و طیف وسیعی را برای عکاسی از افراد در خیابان گرفته تا حیات وحش در ساوانای آفریقا به شما ارائه می‌دهد.

لنزهای زوم فوق العاده وهمه کاره هستند و محبوب ترین آنها لنز 70-200 میلی متری است که می بینید که توسط عکاسان عروسی استفاده می شود. لنزهای زوم دارای فواصل کانونی متغیری هستند، بنابراین برای مثال با یک لنز 70-200 میلی متری، می توانید از 70 میلی متر تا 200 میلی متر زوم کنید.

با این حال، اگر سبک سفر می کنید، می توانید لنزهای زوم با برد بسیار بیشتری پیدا کنید، مانند 18 تا 270 میلی متر، که به شما امکان می دهد هم از نزدیک و هم از راه دور عکاسی کنید.

برای عکاسان تازه کار یا هرکسی که نیاز به عکاسی در طیف وسیعی از سناریوها یا شرایط دارد، هیچ چیزی وجود ندارد که بتواند واقعاً از یک محدوده بزرگنمایی خوب برای کیفیت و سازگاری عبور کند. این لنز همه جانبه ای است که همه به آن نیاز دارند!

لنزهای زوم یک انتخاب همه کاره از لنزها هستند.

لنز پرایم چیست؟

لنز پرایم یک سبک کلاسیک است که از زمان پیدایش دوربین ها وجود داشته اند. لنزهای پرایم محدوده کانونی ثابتی دارند، به این معنی که نمی‌توانید بزرگ‌نمایی یا کوچک‌نمایی کنید.

لنزهای پرایم فاصله کانونی لنز ثابتی دارند که باعث می شود سریعتر و واضح تر شوند. در حالی که لنزهای پرایم به دلیل فاصله کانونی ثابت انعطاف‌پذیری کمتری دارند، اما سریع و سبک وزن هستند و سفر با آن‌ها را آسان می‌کند.

مزیت اصلی لنزهای پرایم این است که فقط در یک فاصله کانونی تخصص دارند. به عبارت دیگر، بر خلاف لنزهای زوم که می‌توانند در موارد متعددی از آن استفاده کنند، به‌خوبی تنظیم شده‌اند تا در یک نوع خاص از عکاسی ارائه شوند.

به همین دلیل، لنزهای پرایم تصاویر با کیفیت بسیار بالاتری نسبت به لنزهای زوم به طور کلی تولید می کنند، اما باید بدانید که در چه موقعیتی می توانید از آنها استفاده کنید. به عنوان مثال، لنز پرایم 50 میلی‌متری، که با نام Nifty Fifty شناخته می‌شود، برای عکاسی پرتره عالی است، زیرا فاصله کانونی تا حد امکان به چشم انسان نزدیک است.

از سوی دیگر، لنز پرایم 35 میلی‌متری معمولاً توسط عکاسان منظره به بهترین شکل استفاده می‌شود.

”  Nifty Fifty “یک انتخاب محبوب در بین عکاسان است.

بیشتر:  عجیب ترین عادت های استقبال از نوزاد در جهان

لنز تله فوتو

اگر یک لنز زوم استاندارد به اندازه کافی برای نیازهای شما قوی نیست، مرحله بعدی یک لنز تله فوتو است. این لنزهای بزرگ در محدوده 100 میلی متر تا 600 میلی متر یافت می شوند، گاهی اوقات حتی بیشتر.

لنزهای تله فوتو حجیم هستند و ممکن است برای پشتیبانی از آنها به یک سه پایه نیاز داشته باشند، که آنها را به اندازه یک لنز زوم استاندارد عملی نمی کند.

اگر یک عکاس حرفه ای حیات وحش، عکاس ورزشی، یا اگر از آسمان شب و ستارگان عکاسی می کنید، لنز تله فوتو می تواند ارزشمند باشد. اگرچه برای آماتورها، شاید در حد بودجه شما نباشد.

لنزهای تله فوتو کیت های تخصصی مخصوصاً برای عکاسان حیات وحش هستند.

لنزهای واید

اگر عکاس منظره هستید و به دنبال ارتقای سطح بازی هستید، لنزهای واید ضروری هستند. زوایای عریض میدان کانونی وسیع تری دارند و به شما امکان بیشتری نسبت  لنز زوم رابه شما می دهند که اساساً بیشتر از منظره ای که جلوی شماست ثبت کنید.

به همین دلیل، زوایای باز برای عکاسی از مناظر عالی هستند، زیرا می‌توانید بیشتر از مناظر عکس بگیرید و تصویری بسیار واضح‌تر خلق کنید. آنها همچنین برای عکاسی از معماری عالی هستند، زیرا می توانید از کل ساختمان مقابل خود عکس بگیرید.

لنزهای واید معمولاً فاصله کانونی بین 16 تا 35 میلی متر دارند.

لنز چشم ماهی

اگر می خواهید میدان دید وسیع تری را ثبت کنید، باید روی یک لنز چشم ماهی سرمایه گذاری کنید. اینها افکت چشم ماهی غیرمعمول، شبیه به تصویر GoPro را ایجاد می کنند.

لنز چشم ماهی اساساً یک لنز با زاویه فوق عریض است که میدان دید بسیار زیادی را ارائه می دهد. اینها لنزهای تخصصی تری هستند و عموماً توسط اکثر عکاسان مورد نیاز نیستند. اگر در داخل خانه عکاسی می کنید یا از دوربین خود برای کارهای طراحی استفاده می کنید مفید هستند. یک لنز فوق عریض می تواند فاصله کانونی تا 8 میلی متر داشته باشد.

در نتیجه، انواع مختلفی از لنزهای دوربین برای تقریباً هر موقعیتی که می توانید به عنوان یک عکاس در آن قرار بگیرید، وجود دارد. دانستن اینکه کدام لنز برای چه سناریویی بهترین است، شما را در مسیر تبدیل شدن به یک عکاس بسیارحرفه ای بهبود یافته قرار می دهد.

شرکت مهندسی اگنش با چهل سال سابقه  در زمینه تعمیرات لوازم صوتی و تصویری ، نمایندگی رسمی خدمات پس از فروش و تعمیرات دوربین های  سونی ، کانن ونیکون درشهر مشهد آماده ارائه خدمات به شما هم شهری های محترم می باشد.

📧agneshcorporation@gmail.com

@agneshcorporation

https://www.agnesh.com/

مطلب پیشنهادی

رژیم کانادایی چیست؟ لاغری در 15 روز!

انتخاب رژیم غذایی مناسب برای زندگی سالم با توجه به گزینه‌های متعدد موجود می‌تواند برای …