سم مناسب کرم گردو

سم مناسب کرم گردو

یکی از معضلات باغات گردو در کشور ایران کرم گردو است، متاسفانه کرم گردو نژادهای مختلفی داشته و به ریشه، تنه، شاخه و خود میوه درخت گردو آسیب می‌زند؛ بنابراین بیشتر باغداران به دنبال سم مناسب برای دفع این آفت و حشره هستند، آمار نشان داده است درصد زیادی از خسارات باغات گردو مربوط به آفت کرم زدگی درخت گردو است، در ادامه سعی می‌کنیم اطلاعات علمی در مورد کرم گردو و نحوه آسیب‌های آن را به شما گفته و سم‌های مناسب برای دفع این آفت را معرفی کنیم.

کرم‌ گردو چگونه به درخت گردو آسیب می‌زند؟

قبل از توضیح در مورد آسیب درخت گردو، بهتر است این آفت را به خوبی بشناسیم، از نظر مهندسین کشاورزی کشاورزان با خرید نهال گردو مقاوم و مرغوب می‌توانند تا حد زیادی از خسارات کرم گردو جلوگیری کنند، کرم گردو آفتی است که در باغات گردو و درختان گردویی شناخته می‌شود، این آفت کرم نیش‌زنی است که به موجب افزایش تماس با برگ‌ و شاخه‌های درخت گردو، باعث کاهش عملکرد انواع درختان گردو می‌شود، لاروها به عنوان برگخواره‌ها برگ‌ها را می‌خورند، در پیشروی‌های زیرین برگ و لبه‌ها پنهان شده و شروع به تغذیه از نقاط مختلف درخت گردو می‌کند، آفت کرم‌ گردو به درخت گردو بر اثر تغذیه خود به اشکال مختلف آسیب می‌زند که عبارتند از:

  • آسیب به برگ‌ها: کرم‌ گردو برگ‌ها را مورد حمله قرار داده و آن‌ها را می‌خورد، از آنجا که برگ‌ها برای فتوسنتز و جذب نور ضروری هستند، حملات مکرر این کرم باعث ضعف در رشد و عملکرد درخت گردو می‌شود.
  • آسیب به شاخه‌ها و ساقه‌ها: کرم‌گردو به خاستگاه اصلی و فرعی درخت گردو نیز حمله می‌کند و با میل به تغذیه از محتوای شیره درخت، باعث ضعف و خمیدگی شاخه‌ و ساقه‌ها می‌شود، کشاورزان بهتر از قبل از خرید نهال گردو و کاشت آن در مزرعه علائم آفت کرم گردو را به خوبی مطالعه کنند.
  • آسیب به میوه‌ها: کرم‌گردو بعد از رسیدن به مرحله بالغی، برای تخم‌گذاری و تغذیه به میوه‌ها حمله می‌کند، این حملات باعث صدمه بر روی میوه‌ها می‌شود که در برخی مواقع باعث سقوط میوه‌های نیمه رس شده قبل از موعد قرار می‌شود.
بیشتر:  نهنگ ولگرد نیمی از کره زمین را شنا کرد!

با توجه به اطلاعات فوق می‌توان گفت حملات کرم‌ گردو به درخت گردو باعث آسیب‌های چندگانه می‌شود، به صورت کلی مهندسین نهالستان معتقدند کرم زدگی درخت گردو باعث کاهش رشد و عملکرد درخت می‌شود و ممکن است در نهایت منجر به مرگ درخت گردو شود، البته کشاورزان در مرحله اول برای پیشگیری، با خرید نهال گردو سازگار و ژنوتیپ می‌توانند تا حد زیادی این معضل را برطرف سازی کنند، در مراحل بعدی باید از سموم تاثیرگذار استفاده کنند.

بیشتر:  روباه صلیبی؛ گونه ای کمیاب با ظاهری خاص(عکس)

بیشتر بخوانید : سم مناسب کرم گردو

سم پاشی باغ گردو برای کرم‌ گردو چگونه است؟

امروزه نهالستان‌های معتبر که سابقه طولانی در تولید انواع نهال دارد، اقدام به تکثیر و فروش نهال گردو بر پایه ژنوتیپ و پیوندی کرده‌اند، این ارقام در برابر انواع آفات مخصوصاً کرم گردو بسیار مقاوم بوده و کشاورزان کمتر دچار مشکل کرم زدگی می‌شوند ولی در صورت آلوده شدن درختان به این آفت در برخی موارد، برای نابودی کرم‌های گردو که به محصول یا درختان گردو آسیب می‌زنند، از عناصر و ترکیبات زیر می‌توان استفاده کرد:

  1. پیرترین: پیرترین یک ترکیب شیمیایی قوی است که به عنوان حشره کش استفاده می‌شود،این ترکیب می‌تواند کرم‌های گردو را به صورت موثری نابود کند.
  2. باکتری بیسوسیلوس تورنجینسیس: این سم برای کاهش بسیاری از حشرات مخصوصاً کرم گردو موثر است.
  3. اسپینوسادل: اسپینوسادل یک قارچ طبیعی بوده و که می‌تواند کرم‌های گردو را نابود کند، این قارچ به حشرات پاتوژنیک آسیب زده و به صورت قارچی قابل استفاده است.
  4. روغن کشاورزی: انواعی از روغن‌ها مانند روغن نامتاناز، روغن کلزا و روغن عدس باعث مرگ کرم گردو می‌شوند، این روغن‌ها با ملتهب شدن و به مناطق مختلف بدن و زادگاه کرم تاثیر گذاشته و باعث مرگ و میر کرم‌ها می‌شود.

مهندسین کشاورزی به هنگام فروش نهال گردو توصیه می‌کنند کشاورزان پیش از استفاده از هر نوع سم یا مواد شیمیایی، دستورالعم‌های دقیق را یاد بگیرید و توجه کافی به ایمنی در استفاده از این مواد داشته باشید، باید اطمینان حاصل کنید که محصول یا درخت گردو در دسترس مصرف‌ کنندگان قرار نداشته باشد و از عرضه محصول به بازار بعد از مدت کافی پس از استفاده از سم خودداری کنید.

بیشتر:  سیستم مدیریت محتوا

کلام آخر

البته باغداران توجه داشته باشند استفاده از سموم شیمیایی با دوز بالا باعث صدمه به میوه گردو و افت کیفیت آن می‌شوند، بنابراین برای جلوگیری از این معضل در قدم اول با خرید نهال گردو ژنوتیپ و مقاوم که سیستم دفاعی قوی دارد به باغ گردو کمک کنید.

در قدم دوم با استفاده از روش‌های پیشگیرانه مانند آبیاری اصولی، کوددهی استاندارد و هرس از کرم زدگی باغ گردو جلوگیری کنند، از این رو توصیه می‌شود با مراجعه به سایت اینترنتی پالیز نهال از مشاوره متخصصین که به صورت رایگان و بدون دریافت هزینه است بهره برده و با دانلود کاتالوگ شرکت از آخرین قیمت نهال گردو نیز مطلع شوید.

تماس با پالیز نهال:

09144501007

09144501008

پایان رپورتاژ اگهی

مطلب پیشنهادی

رژیم کانادایی چیست؟ لاغری در 15 روز!

انتخاب رژیم غذایی مناسب برای زندگی سالم با توجه به گزینه‌های متعدد موجود می‌تواند برای …