آموزش نقاشی به کودک

نقاشی کشیدن باعث رشد خلاقیت و پرورش ذهن کودک می‌شود. به همین دلیل محور اصلی آموزش در مراکز آموزشی از جمله مهد کودک‌ها، آموزش نقاشی به کودکان است. شاید از نظر شما نقاشی کودکان مجموعه‌ای از خطوط نامتفارن و بدون معنی در کنار هم باشد، اما ذوق و قوه تخیل کودک در این نقاشی نهفته است. لازمه آموزش دقیق و اصولی نقاشی به کودکان، فراهم کردن تجهیزات و لوازم استاندارد برای نقاشی است. در ادامه این مطلب انواع تکنیک‌ها و لوازم مناسب برای آموزش نقاشی به کودکان را معرفی می‌کنیم.

اهمیت آموزش نقاشی به کودک

به نظر شما چرا نقاشی کردن باعث توسعه مهارت‌های فردی و خلاقانه کودک می‌شود؟ در پاسخ به این سوال می‌توان گفت، کشیدن خطوط در کنار هم و خلق یک تصویر باعث ایجاد هماهنگی بیشتر بین مغز و دست کودک می‌شود و همچنین با ترسیم اشکال مختلف به خوبی مفاهیم شکلی را یاد می‌گیرد. سایر مزایای آموزش نقاشی به کودک به شرح زیر است:

  • کشیدن نقاشی باعث افزایش تمرکز کودکان می‌شود. همین که کودک سعی می‌کند ایده خود را با هماهنگی دست‌ و چشم‌ها روی کاغذ اجرا کند، میزان تمرکز و دقت کودک افزایش می‌یابد. به همین دلیل آموزش نقاشی به کودک در پیش دبستانی و مهد کودک از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.
  • کشیدن اشکال مختلف و ترسیم روزمره باعث تقویت تحلیل بصری کودک می‌شود.
  • اعتماد به نفس کودک با نقاشی کشیدن افزایش پیدا می‌کند. معمولا کودکان وقتی نقاشی می‌کشند با ذوق خاصی نقاشی خود را به مربی یا والدین نشان می‌دهند. اگر با تشویق مربی و والدین روبرو شوند قطعا اعتماد به نفس آنها افزایش می‌یابد.
  • ارائه ایده‌های جذاب برای نقاشی و خلق تصاویر کارتونی باعث بروز ایده‌های خلاقانه و تقویت قوه تخیل می‌شود.
  • آموزش نقاشی به کودک اصلی‌ترین پیش زمینه برای ورود به مدرسه است، زیرا نقاشی کشیدن باعث ایجاد تفکر منطقی یا انتزاعی می‌شود.
بیشتر:  (تصاویر) راهکار عجیب یک زوج برای جلوگیری از طلاق

تجهیزات لازم برای آموزش نقاشی به کودک

شاید تصور کنید فراهم کردن مداد رنگی و دفتر برای آموزش نقاشی به کودک کافی است. اما لازمه آموزش اصولی به کودکان و همچنین ترغیب کودکان به کشیدن نقاشی، فراهم بودن تجهیزات لازم برای آموزش است. از جمله تجهیزات لازم برای آموزش نقاشی به کودکان، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مداد رنگی
  • دفتر نقاشی
  • آبرنگ
  • پاستل
  • مداد شمعی
  • گواش
  • رنگ انگشتی
  • ماژیک مناسب برای نقاشی
  • میز و صندلی مناسب کودکان

لازم به ذکر است در فرآیند آموزش نقاشی به کودکان، مربی مهد کودک نیز بسیار حائز اهمیت است. مربی که وظیفه آموزش نقاشی به کودک را بر عهده دارد باید صبور باشد و از تکنیک‌های آموزشی مختلف در این زمینه استفاده کند. مدیران مهدکودک برای تهیه برخی از تجهیزات مهد کودک مانند میز و صندلی کودکان می توانند به سایت https://mogepark.com مراجعه نمایند.

بیشتر:  دلایل جوان ماندن ستارگان هالیوود

مراحل آموزش نقاشی به کودک

نیم کره راست مغز انسان در فعالیت‌های خلاقانه و نیم کره راست انسان در فعالیت‌های منطقی قعال می‌شود. هنگام نقاشی کشیدن هر دو نیم کره مغز فعال می‌شود و همین موضوع نشان دهنده اهمیت آموزش نقاشی به کودکان است. نقاشی کشیدن نه تنها روشی برای نشان دادن مفاهیم مختلف است بلکه راهی برای کسب دانش نیز می‌باشد. به عنوان مثال، یک تمرین جالب این است که از بچه‌ها بخواهید قبل از آن که چیزی را بیان کنند، هر آنچه در مورد یک موضوع می‌دانند ترسیم کنند و بعد از اینکه مطالب را یاد گرفتند دوباره آن را ترسیم کنند.

متداول‌ترین روش آموزش نقاشی به کودکان، آموزش روی کاغذ بدون خط و با استفاده از مداد رنگی است. اگر برای اولین بار آموزش می‌بیند باید از یک برگه A4 استفاده کنید و ترجیحا طرح‌های ساده و اشیا کاربردی مانند درخت، خورشید، کلبه، لیوان و… را آموزش دهید. پس از کشیدن چندین طرح ساده سعی کنید طرح‌های پیچیده‌تر مانند حیوانات را به کودک آموزش دهید. آموزش گام به گام نقاشی باعث هماهنگی ذهن، دست و چشم‌ها می‌شود.

بیشتر:  از کجا فیلم بدون سانسور ببینم؟

ما نمی‌توانیم چیزی را ترسیم کنیم که متوجه آن نیستیم. بنابراین قبل از آموزش نقاشی به کودکان باید درمورد جزئیات طرح توضح دهید. این کاز باعث تمرکز، آشنایی بیشتر با موضع و اعتماد به نفس کودکان می‌شود. توجه داشته باشید که اطلاعات بصری بی فایده است مگر اینکه متوجه آن شوید.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی اهمیت آموزش نقاشی به کودکان و همچنی ابزارهای لازم برای آموزش نقاشی پرداختیم. با توجه به این که نقاشی کشیدن باعث فعالیت همزمان هر دو نمیکره مغز می‌شود، معمولا اولین آموزش‌ها در مقطع پیش دبستانی و مهد کودک‌ها به آموزش نقاشی اختصاص داده می‌شوند. همچنین تهیه لوازم استاندارد و مناسب برای نقاشی کشیدن باعث رشد خلاقیت کودک و ترغیب کودک به کشیدن نقاشی‌های متنوع می‌شود.

 

مطلب پیشنهادی

رژیم کانادایی چیست؟ لاغری در 15 روز!

انتخاب رژیم غذایی مناسب برای زندگی سالم با توجه به گزینه‌های متعدد موجود می‌تواند برای …