بهترین روش های از بین بردن لهجه در سخنرانی

ایران کشوری با فرهنگ و قومیت‌های مختلف است که هریک گویش و لهجه مخصوص به خود را دارد و این نکته یکی از جاذبه‌های کشور ما به شمار می‌رود. اما ازآنجاکه چندین سال است که تهران پایتخت است و لهجه این شهر به‌عنوان معیار در نظر گرفته می‌شود، همه سعی می‌کنند لهجه خود را به این شهر نزدیک کنند. در این مقاله سعی می‌کنیم بهترین روش‌های از بین بردن لهجه در سخنرانی را بیان کنیم. هرچند بهتر است به‌جای واژه از بین بردن کنترل لهجه را به کار ببریم، چون می‌توان گفت لهجه به‌صورت صددرصدی از بین نمی‌رود اما با شرکت در دوره آموزش فن بیان استاد محمدرضا علیمردانی میتوانید در سخنرانی های خود بدون لهجه صحبت کنید.

لهجه چیست؟

به‌طور خلاصه، به هر اختلاف ادای کلماتی که یک فرد با گویش معیار داشته باشد را لهجه می‌گویند. برای مثال اگر شما به‌جای اَز می‌گویید اِز، لهجه‌ دارید.

اهمیت فن بیان و روش‌های سخنوری

از آنجایی‌که انسان موجودی اجتماعی است و مهم‌ترین ابزار ارتباط او زبان است، پس نحوه صحبت کردن و ادای کلمات و جملات و تأثیر آن از اهمیت بالایی برخوردار است. شاید شما فکر کنید فن بیان فقط مختص به سخنرانان و اساتید باشد، اما باید بگوییم فن بیان و سخنوری برای تک‌تک انسان‌ها ضروری است و باعث بهبود ارتباطات آن‌ها می‌شود. برای مثال یک مادر در ارتباط با فرزند خود اگر خوب صحبت کردن را بلد باشد باعث تربیت و پرورش بهتر او می‌شود. یکی دیگر از اهمیت‌های فن بیان و روش‌های سخنوری، انتقال مفهوم است. همه ما در دوران مدرسه معلمی داشتیم که به‌خوبی درس می‌داده است و سرکلاسش کاملا درس را متوجه میشدیم و معلمی هم بوده که نمیتوانستیم با او ارتباط بگیریم. تفاوت این دو معلم علاوه بر دانش و تخصص در فن بیان آن‌هاست، معلمی که بهتر صحبت و سخنرانی کند مفاهیم درسی را سودبخش به دانش آموزان انتقال میدهد.

بیشتر:  (تصاویر) آیین ملی و مذهبی گل غلتان

بهترین روش های ازبین بردن لهجه در سخنرانی

حال برای اینکه فن بیان موثرتری داشته باشیم، باید تا حد امکان با زبان معیار سخن بگوییم، زیرا شاید لهجه ما برای همه قابل تفهیم نباشد. در ادامه به بهترین روش های از بین بردن لهجه می‌پردازیم.

گوش دادن فعال یک اصل مهم

گوش دادن فعال اولین اصل برای یادگیری هر موضوع جدیدی است. از فراگیری ریاضی و شیمی گرفته تا موسیقی و لهجه! برای اینکه زبان و گفتار خود را خالی از لهجه کنیم، باید به گفتار معیار و طرز ادای کلمات، مکث‌ها کسره و فتحه‌ها آنها توجه کنیم؛ مثلا به جای کلمه دیشو از دیشب استفاده باید کرد.

بیشتر:  معرفی 3 رشته برتر فنی و حرفه ای ( با درآمد بالا )

گوش دادن به اخبار و پادکست

یکی از راه های مواجه با گویش معیار گوش دادن به اخبار و پادکست هایی است که به گویش معیار سخن می گویند. این کار باعث میشود گوشمان به کلمات جدید عادت کند و برای استفاده در گفتار به راحتی به کار ببریم.

صدایتان را ضبط کنید

بخش مهم تمرین از بین بردن لهجه همینجاست. چندین دقیقه از یک سخنرانی را گوش دهید و سعی کنید خودتان مانند او تکرار کرده و صدایتان را با استفاده ازگوشی موبایل ضبط کنید. بعد به آن گوش دهید و هرجا با صدای معیار اختلاف داشت را دوباره ضبط کنید تا کاملا به آن شبیه شود.

معاشرت با دوستان

اگر یک دوست تهرانی صبور دارید با آن بیشتر معاشرت کنید، زیرا با توجه به اصل مجاورت هرچه بیشتر نزدیک یک چیز باشید، به آن شبیه تر می شوید.

آهسته صحبت کنید

هنگامی که در ابتدای راه هستید نباید انتظار داشته باشد به سرعت لهجه تان از بین برود. ابتدا سعی کنید فقط روی ادای کلمات تمرکز کنید و از سرعت صحبتتان چشم پوشی کنید. به آرامی سخن بگویید و روی لهجه جدی تمرکز کنید.

بیشتر:  مراقب کلاهبرداری باربری ‌های بدون مجوز باشید

کلاس فن بیان یا تئاتر

بعد از تمام مواردی که گفته شد، یکی از سریع ترین راه ها برای تغییر لهجه رفتن به کلاس های تخصصی فن بیان یا تئاتر است. با شرکت در دوره آموزش فن بیان استاد محمدرضا علیمردانی میتوانید در سخنرانی های خود بدون لهجه صحبت کنید. در آنجا تمرکز اصلی شما و جمعی بر روی صدا و گفتار و زبان بدن است و همین نکته باعث پیشرفت چشمگیر شما در از بین بردن لهجه می شود.

جمع بندی

در این مقاله سعی کردیم به بهترین روش‌های از بین بردن لهجه در سخنرانی اشاره‌کنیم. هرچند باید خاطرنشان کرد این مسیر به صبوری و ممارست نیاز دارد و یک‌شبه طی نمی‌شود؛ اما با یک مسیر مشخص و پیوسته امکان‌پذیر است.

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

رژیم کانادایی چیست؟ لاغری در 15 روز!

انتخاب رژیم غذایی مناسب برای زندگی سالم با توجه به گزینه‌های متعدد موجود می‌تواند برای …