بهترین کابل فیبر نوری را چگونه باید خرید؟

برای انتخاب بهترین و مناسب ترین کابل فیبر نوری، باید به چندین عامل توجه کنید. ما در این مقاله می کوشیم به جنبه های متفاوتی از بهترین بودن یک کابل فیبر نوری و برای نیاز های متفاوت بپردازیم. اولین عاملی که باید در نظر داشته باشید، نوع کابل فیبر نوری است که باید در مورد آن تصمیم گیری درستی انجام دهید. دومین نکته ای که باید در هنگام خرید کابل های فیبر در نظر گرفت تعداد کور ها یا هسته های کابل می باشد. همچنین بسته به اینکه متراژ کابل مورد نیاز چقدر است و شرایط محیطی که میخواهید از کابل استفاده کنید چه می باشد نیز در نوع کابلی که باید خریداری کنید تاثیر گذار است. در ادامه دقیق تر به این مباحث می پردازیم.

کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری

کابل‌های فیبر نوری معمولاً به دو نوع تقسیم می‌شوند:

کابل‌های تک مد یا سینگل مود و کابل‌های چند مد یا به عبارتی مالتی مود. کابل‌های تک‌ مد برای انتقال اطلاعات در فاصله‌های بلند و با سرعت بالا مناسب هستند، در حالی که کابل‌های چند مد برای فاصله‌ های کوتاهتر و با سرعت کمتر مناسب هستند. عامل دومی که باید در نظر داشته باشید، تعداد فیبرهای موجود در کابل است. بسته به نیاز شما، می‌توانید کابلی با تعداد فیبرهای مختلف انتخاب کنید. اگر نیاز به انتقال اطلاعات بیشتری دارید، یا اینکه میخواهید آینده نگری بیشتری داشته باشید کابلی با تعداد فیبرهای بیشتر انتخاب کنید. عامل سومی که باید در نظر داشته باشید، نوع پوشش کابل است. پوشش کابل می‌تواند از نوع PVC یا LSZH باشد. PVC برای محیط‌های خشن و صنعتی مناسب است، در حالی که LSZH برای محیط‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر حرارت و آتش سوزی دارند، مناسب است.

همچنین، باید به طول کابل نیز توجه کنید. بسته به نیاز شما، باید کابلی با طول مناسب را انتخاب کنید. در نهایت، برای انتخاب کابل فیبر نوری مناسب، بهتر است با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید تا بتوانید کابلی را انتخاب کنید که بهترین عملکرد را در شرایط خاص شما داشته باشد. شرکت کلینیک فیبر نوری در خدمت شماست تا به صورت رایگان برای خرید فیبر نوری به شما مشاوره تخصصی بدهد.

نیاز به کار کارشناسی شده و اصولی

Bringing Legacy Fiber Optic Cables Up to Speed - IEEE Spectrumافراد و کارشناسانی که علاقمند به نصب کابل فیبر نوری در مناطق موردنظر خود هستند، باید دانش و اطلاعات کافی در خصوص انتخاب مناسب کابل فیبر نوری را داشته باشند. اما چگونه بتوانیم در این زمینه اطمینان حاصل کنیم و بهترین گزینه را انتخاب کنیم؟ انتخاب مناسب کابل فیبر نوری با استفاده از یک راهنمای کامل و علمی ممکن است. در این مقاله، تلاش کرده‌ایم تا این موضوع را به طور جامع بررسی کنیم و درباره آن بحث کنیم. انتخاب کابل فیبر نوری مناسب یعنی انتخاب یک رشته بسیار نازک از شیشه که سیگنال های نوری را جابجا می‌کند.

بیشتر:  لپ تاپ قسطی بدون ضامن

نصب و راه اندازی فیبر نوری

اهمیت کابل های فیبر نوری و مزایای آن ها

امروزه، کابل فیبر نوری به دلیل مقاومت در برابر تداخل الکترومغناطیسی (EMI) و تداخل فرکانس رادیویی (RFI)، یک راه حل کابلی مطلوب برای انتقال اطلاعات و ارتباطات است. این کابل قادر است سیگنال‌های نوری را برای مسافت‌های طولانی در مناطق مختلف و محیط های گوناگون انتقال دهد، بدون توجه به اینکه آیا در منطقه محلی، شهرهای بزرگ یا مناطق دیگر باشد این راهکار به طور گسترده ای استفاده می‌شود.

انواع کابل فیبر نوری

کابل فیبر نوری می تواند به صورت سینگل مود یا مالتی مود باشد. کابل فیبر نوری سینگل مود برای انتقال اطلاعات در فاصله های بلند و با سرعت بالا استفاده می شود. در حالی که کابل فیبر نوری مالتی مود برای انتقال اطلاعات در فاصله های کوتاه و با سرعت کمتر استفاده می شود. هر کدام از این دو نوع کابل فیبر نوری برای نیازهای خاصی طراحی شده اند و بسته به نیازهای شما می توانید انتخاب کنید. ضکن اینکه عموما راهکار های مبتنی بر سینگل مود در مقیاس مشابه گران تر از مولتی مود هستند.

از نظر ساختار کابل فیبر سینگل مود دارای قطر هسته 9 میکرومتر است و برای انتقال داده‌ها به فناوری لیزر نیاز دارد. این نوع کابل مناسب برای ارائه دهندگان تلویزیون تلفنی و کابلی است. کابل فیبر مالتی مود اجازه می‌دهد تا سیگنال در امتداد چندین حالت یا مسیر در داخل رشته شیشه یا هسته حرکت کند. این نوع کابل با دو قطر هسته 62.5 میکرومتر و 50 میکرومتر در دسترس است. هر دو نوع کابل با قطر بیرونی حدود 250 میکرومتر همراه هستند. همچنین در خرید کابل فیبر نوری لازم است به تجهیزات فیبر نوری که می خواهید در پروژه استفاده کنید نگاهی بیاندازید و مطمئن شوید که مشخصات صحیح را که با آن تجهیزات مطابقت دارد انتخاب کنید.

مولتی مود یا سینگل مود؟ کدام را باید انتخاب کنم؟

A Brief Overview of Fiber Optic Cableبرای اینکه بدانید در بین فیبر نوری سینگل مود و فیبر نوری مالتی مود، کدام را باید انتخاب کنیم نخست باید کاربرد های هر یک را بدانید.

کابل های مولتی مود و سینگل مود

کابل داخلی بخرم یا خارجی؟

در مقایسه با کابل‌های خارجی، عملکرد کابل‌های داخلی از طریق ایزولاسیون در برابر آب و رطوبت تفاوت مهمی دارد. از آنجا که کابل ها از طريق خاکی یا هوایی کشیده می شوند ممکن است روزانه با رطوبت مواجه شود. کابل‌های خارجی به منظور محافظت از الیاف در مقابل رطوبت طراحی شده‌اند. کابل‌های داخلی به عنوان کابل‌های “بافر تنگ” شناخته می‌شوند، جایی که فیبر شیشه‌ای دارای پوشش اولیه و پوشش‌های بافر ثانویه است که قطر هر فیبر را به 900 میکرون، تقریباً 1 میلی متر یا 1/25 اینچ افزایش می‌دهد تا کار با فیبر را آسان‌تر کند.

کابل‌های الیاف نوری داخلی معمولاً شامل کابل‌های سیمپلکس و زیپ کورد، کابل‌های توزیع و کابل‌های شکست هستند. کابل‌های سیمپلکس الیاف نوری دارای یک فیبر و بافر محکم (که بافر 900 میکرونی را روی پوشش بافر اصلی دارد) و عضو استحکامی از نوع کوار (یا کووار) دارند و برای استفاده در محیط‌های داخلی از پوشش استفاده می‌کنند. قطر ژاکت این کابل‌ها به طور معمول 3 میلی‌متر (1/8 اینچ) است. زیپ کورد دارای دو اتصال است که دارای یک شبکه نازک است. این نوع کابل بیشتر برای استفاده در پچ کورد ها یا اتصالات کوتاه مناسب است، اما می‌توان از آن در اتصالات دسکتاپ نیز استفاده کرد.

بیشتر:  ازدواج روی پل برای فرار از محدودیت های کرونایی/ تصاویر

کابل های Breakout

کابل‌های Breakout از چند کابل سیمپلکس فیبر نوری که درون یک ژاکت مشترک قرار گرفته‌اند تا در هنگام کشیدن و نصب به سادگی قابل استفاده باشند تشکیل شده‌اند. این طراحی مقاوم و متناسب با محیط‌های سخت و دشوار است، هرچند در مقایسه با کابل‌های توزیع، قطر و طبیتا هزینه و قیمت بیشتری دارند. این کابل‌ها عموما برای انتقال سیگنال در مجراها مورد استفاده قرار می‌گیرند ، کاربردهای رایزر و پلنوم و همچنین در صنایعی که ناهمواری مهم است یا در مکان‌هایی که تنها یک یا دو دستگاه به اتصال نیاز دارند، را نیز برای این نوع از کابل های فیبر نوری می‌توان متصور بود.

کابل های بیرونی یا outdoor

کابل‌های فیبر نوری بیرونی نیاز به محافظت بیشتر در مقابل ورود آب، حیوانات شرور از قبیل موش و جونده ها و شرایط زیر زمینی دارند. کابل‌های فیبر نوری فضای باز طبق استاندارد نیاز به مقاومت بیشتر در برابر کشش هستند. در کل، نصب کابل‌های فیبر نوری در برنامه‌های خارجی شامل انواع کابل‌های فیبر نوری لوله لوز تیوب، کابل‌های فیبر نوری روبان، کابل‌های فیبر نوری زرهی و کابل‌های فیبر نوری هوایی می‌شود.

کابل های لوز تیوب

کابل‌های فیبر نوری لوله ای یا لوز تیوب از چند الیاف به هم پیچیده درون یک لوله کوچک پلاستیکی تشکیل شده‌اند که به دور یک عضو مرکزی مقاومتی می‌پیچند و با روکش خارجی محافظت می‌شوند. این کابل‌ها کوچک و دارای تعداد فیبر بالا هستند. برای استفاده در زیر خاک طراحی شده اند و درون کانال ها میتوان از آنها به راحتی استفاده کرد. به همین دلیل آن‌ها با لوله‌های لوز تیوب و پر از ژل یا پودر جاذب آب پر شده اند تا از آسیب به الیاف جلوگیری شود. با توجه به پوشش نازکی که الیاف دارند، باید از آنها محافظت شود تا از آسیب دیدگی جلوگیری شود. این کابل‌ها می‌توانند در مجراها استفاده شوند، روی آنها نصب شوند یا به صورت مدفون در زمین قرار گیرند. با در نظر گرفتن این اطلاعات، انتخاب صحیح کابل فیبر نوری امکان‌پذیر است.

کابل های فیبر نوری روبان

کابل‌های فیبر نوری روبان تراکم بسته‌بندی بیشتری نسبت به سایر انواع کابل‌های فیبر نوری دارند. این تراکم بسته‌بندی به دلیل قرار گرفتن تمام کورها به صورت ردیفی در کابل بوده و به طور معمول هر کابل حاوی 12 کور است که در کنار یکدیگر قرار می‌گیرند. این نوع ترتیب قرار گیری باعث می‌شود که فقط 144 کور به صورت متقاطع با قطر تقریبی 1/4 اینچ یا 6 میلی‌متر در کابل وجود داشته باشند. برخی از طرح‌های کابل فیبر نوری از یک هسته شکاف‌دار با حداکثر 6 روبان فیبر 144 برای نصب 864 فیبر در کابل استفاده می‌کنند. به دلیل اینکه این کابل‌ها خارج از محیط گیاهی قرار دارند، برای جلوگیری از ورود آب، با ژل پر می‌شوند.

بیشتر:  تبدیل واگن قطار قرن نوزدهم به هتلی زیبا/ تصاویر

کابل های زرهی

در انتخاب کابل فیبر نوری مناسب، بهتر است کابل‌های فیبر نوری زرهی صورت مستقیم در مناطقی که جوندگان ممکن است مشکل ایجاد کنند نصب شوند. این کابل‌ها در عموماً دارای یک لایه زره‌پوش فلزی بین دو لایه جکت هستند تا از نفوذ جوندگان جلوگیری کنند. جهت استفاده در فضای باز، بهتر است کابل فیبر نوری زره‌پوش را انتخاب کنید. همچنین، کابل‌های فیبر نوری هوایی می‌توانند به پیام‌رسان یا یک کابل دیگر متصل شوند (که در شبکه‌های CATV رایج است) یا دارای المان های مقاومت فلزی یا آرام‌کننده باشند تا از خود محافظت کنند.

پوشش‌های کابل فیبر نوری:

PVC (OFNR) ، OFNPیا LSZH پوشش‌های عمده ی کابل فیبر نوری هستند. باید در نظر داشت که پوشش های کابل می‌توانند ویژگی‌های قدرت، یکپارچگی و حفاظت کلی از اجزای فیبر را فراهم کنند. امروزه پوشش PVC به طور گسترده‌ای به عنوان پوشش کابل برای انواع کاربردها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله، کامپیوتر، ارتباطات، سیم‌کشی ولتاژ پایین و سایر لوازم برقی همگی از این نوع از پوشش برای کابل استفاده می‌کنند. پوشش OFNP یا پلنوم، مناسب برای استفاده در محیط‌های پلنوم مانند سقف‌های افتاده یا کف‌های مرتفع می‌باشد. بسیاری از مراکز داده و اتاق‌های سرور نیاز به کابل‌های دارای امتیاز پلنوم دارند. پوشش LSZH یک پوشش ساخته شده از ترکیبات ویژه است که هنگام سوختن، دود بسیار کمی ایجاد می‌کند و هیچ ترکیب سمی هالوژنیکی ندارد.

پوشش های کابل فیبر نوری

پوشش های کابل فیبر نوری

بهترین کابل فیبر نوری برای خرید چه نوعی است؟

درباره بهترین کابل فیبر نوری می‌توان گفت که نام محصول خاصی مطابق با نیاز شما ممکن است وجود نداشته باشد. زیرا در حوزه کابل‌های فیبر نوری، تعداد زیادی گزینه موجود است که می‌توانید با استفاده از راهنمایی‌های موجود در کلینیک تخصصی فیبر نوری، کابل فیبر نوری مناسب را انتخاب کنید. همچنین برای خرید کابل فیبر نوری مناسب بهتر است با کارشناسان متخصص کلینیک تخصصی فیبر نوری مشاوره رایگان انجام دهید.

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

رژیم کانادایی چیست؟ لاغری در 15 روز!

انتخاب رژیم غذایی مناسب برای زندگی سالم با توجه به گزینه‌های متعدد موجود می‌تواند برای …