تدابیر فصل زمستان

🔰 تدابیر فصل زمستان  اثر مزاجی این فصل، سرد و تر مثل بلغم است. زیرا تابش نور خورشید مایل است و باعث سردی هوا و همچنین بارش برف و باران می‌شود و رطوبت هوا را در پی دارد.

🔹بیماری‌های مربوط به این فصل سرماخوردگی، آبریزش از خروجی‌های سر و سرفه است. علت این بیماری ها، تولید بلغم زیاد در این فصل است و بیشتر افراد به بیماری‌های بلغمی دچار می‌شوند؛ زیرا منافذ پوست و خروجی‌های سر و بدن بسته می‌شوند و اخلاط به علت سردی و رطوبت زیاد، غلیظ می‌شوند.

بخار این مواد غلیظ به سمت سر می‌رود و ریختن آن به هر عضوی که ضعیف باشد، باعث بیماری در آن عضو می‌شود. مانند دندان، گوش، چشم، حلق، قفسه سینه، نای، ریه، معده و… که این بیماری‌ها در هرکدام نامی متفاوت می‌گیرد. مثلا ورم در حلق را خناق، در قفسه سینه را ذات‌الجنب، در نای را ذات‌الریه و سل نامیده‌اند.  برای همین سرماخوردگی و آبریزش را امّ‌الامراض می‌دانند.

🔸این فصل برای افراد با مزاج بلغم و افراد مسن اصلا مناسب نیست. تا حدی که از حال خود آزرده و معذب می‌شوند. اما کاملا متناسب با امزجه صفراوی است.

🔹کسانی که در تعادل مزاجی هستند، باید بدن را به سمت گرمی و خشکی ببرند و خود را خوب بپوشانند. بهترینِ جامه‌ها در این فصل، لباس‌های پشمی مثل شال کشمیری و کرمانی، اقسام پوست‌ها مانند پوست سمور، سنجاب، خز و جامه‌های ابریشمی و پنبه‌دار است.

🔅لازم است در کنار آتشی که بوی بد و دود نداشته باشد (امروزه بخاری) و در مکان گرم باشند و خود را گرم نگه دارند. در مکا‌ن‌هایی که مرتفع است و نور خورشید می‌تابد، آفتاب بگیرند و از قرار گرفتن در مکان‌های نمناک و مرطوب برحذر باشند. بر فرش گرم و نرم بنشینند و در وقت خواب لحاف را گرم کنند و به دور خود بپیچند.

ادامه دارد…

📙 شرح ساده کتاب حفظ الصحه ص ۸۶

حال با هم به بررسی دمنوش های مناسب این فصل می پردازیم :☕️یکی از نوشیدنی‌های مهمی که برای افراد سرماخورده در فصل پاییز و زمستان تجویز می‌شود، دمنوش زنجبیل است. این دمنوش بدن را به یک بخاری سیار تبدیل کرده و از ویروس های سرماخوردگی در امان می‌دارد. زنجبیل به نوعی یک پیشگیری کننده قوی برای سرماخوردگی است.از این نوشیدنی در مناطق خیلی سرد یا برای افرادی که بدن‌شان ایمنی کمتری دارد، استفاده می‌شود.

زنجبیل

نام دیگر زنجبیل :زنجفیل،شنگویر، چلر، راش، راسن، راس هندی، گرم دارو، زیکژیبریس، ژنگویر.

خواص زنجبیل : تقویت حافظه و سیستم هضم ، بازکننده انسداد کبدی ، ضد قارچ ، دفع باد از معده و روده ، خشک کردن خلط و رفع بلغم ، ضد عفونی کردن و رفع اسهال ناشی از مسمومیت غذایی

زنجبیل از محبوب‌ترین ادویه جات مورد استفاده در آشپزی بخصوص در غذاهای آسیایی و هندی می‌باشد که در طب سنتی نیز جایگاه ویژه‌ای داشته و از صدها سال پیش در زمینه‌های مختلف دارویی و درمانی استفاده شده است.

ریشه زنجبیل را می توان به صورت تازه، پودر شده، خشک و به شکل روغن یا آب میوه مصرف کرد. این ادویه پرخاصیت هم خانواده هل و زردچوبه است و اغلب در هند، جامائیکا، فوجی، اندونزی و استرالیا تولید می شود.

بیشتر:  بهترین سگ های شکاری

 آویشن شیرازی

خرید آویشن شیرازی و دم کردن آن به مقدار یک قاشق مرباخوری در هر فنجان آب به مدت سه نوبت در روز به هضم غذا کمک کرده و موجب درمان سرفه می گردد و همچنین باعث تسکین انواع تشنج شده و همچنین بوی بد دهان را نیز بر طرف می کند .

آویشن شیرازی گیاهی بوته ای به ارتفاع ۸۰-۴۰ سانتی متر، معطر با شاخه های درهم پیچیده و دارای ساقه های متعدد، نازک و بسیار منشعب است . قیمت آویشن شیرازی ۵۰ و ۱۰۰ گرمی در مشهد داروبرگ آویشن شیرازی  گیاه برگ پهن از تیره نعناع که بومی ایران است. این گیاه در استان های مختلف مانند اصفهان، لرستان، خوزستان ، فارس ، بوشهر ، کرمان، هرمزگان ، بلوچستان، خراسان  و یزد دیده می شود.

این گیاه علاوه بر خواص درمانی متنوع، به عنوان ادویه در تهیه انواع غذاها و سس ها هم کاربرد دارد.

مهم‌ترین ترکیب گیاه، اسانس آن است که به میزان ۵/۲- ۱ درصد در برگ‌های آن وجود دارد. مهم‌ترین ترکیبات اسانس شامل تیمول و کارواکرول که به ترتیب از ۷۰ – ۳۰ درصد اسانس و ۳۰ – ۱۵ درصد اسانس را تشکیل می‌دهند.

ترکیبات دیگر شامل لینالول، سیمن، تیمن و آلفا پی نن هستند. این ترکیبات و درصد آن‌ها به شرایط محل کشت، زمان برداشت و سایر شرایط جغرافیایی، بستگی دارد.

آویشن شیرازی ارایه شده در مجموعه داروبرگ تقریباً ۹۹ درصد برگ خالص بسیار با کیفیت می باشد همانطور که در تصویر محصول مشاهده می کنید ، پس با اطمینان سفارش دهید .اگر دچار سرماخوردگی شدید و سرفه شما را آزار می داد از دمنوش پرسیاوشان و زوفا و شکر تیغال غافل نشوید . دمنوش پرسیاوش و زوفا علاوه بر تسکین سرفه ، مجاری تنفسی را ضدعفونی کرده و گلودرد را تسکین می دهد . شکر تیغال نیز سرفه و تنگی نفس را تسکین می دهد .

برای خرید انواع دمنوش ها و گیاهان دارویی و فرآورده های گیاهی از داروخانه گیاهی داروبرگ می توانید به صورت حضوری به آدرس مشهد مقدس ، طبرسی شمالی ۳۸ ،بین طباطبایی ۸ و ۱۰ مراجعه کنید و یا با شماره تماس های ۰۹۱۵۲۴۹۴۲۹۴ و ۰۵۱۳۲۱۲۹۹۴۵ تماس بگیرید و یا به  سایت www.daroobarg.com  مراجعه کنید و محصول با کیفیت و با قیمت مناسب سفارش دهید تا در کوتاه ترین زمان ممکن به دستتان برسانیم

خواص و فواید هل سبز

هل سبز گیاه آسیایی است که در طب سنتی خواص ویژه ای دارد و می تواند بسیاری از بیماری ها را درمان کند که از کشورهای مدیترانه ای از عطر آن استفاده می کردند.

مزایای سلامتی هل به بهبود سلامت دستگاه گوارش کمک می کند، در برابر برخی از بیماری های جدی مانند سرطان محافظت می کند و به درمان دیابت و افسردگی کمک می کند، اما اینها فقط خواص هل سبز و فواید ویژه این باکتری های معطر نیستند، پس چه خواهیم کرد. توصیف کردن؟ در بخش بهداشت مرطوب.

سلامت گوارشی هل علاوه بر طعمی که دارد می تواند در آشپزی برای بهبود هضم غذا نیز استفاده شود هل همچنین سوخت و ساز بدن را تسریع می کند و خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی دارد همچنین هل ترشح اسیدهای صفراوی در معده را تسریع می کند که به هضم غذا کمک می کند و همچنین بیماری های گوارشی مانند سوزش سر دل را کاهش می دهد و از سوزش سر دل اسهال و … جلوگیری می کند.

بیشتر:  خرید کدام نوع فن کویل، مناسب نیاز شما است؟

هل برای پیشگیری هل به عنوان یک درمان طبیعی سرطان شناخته شده است از این ادویه می توان برای پیشگیری، به تاخیر انداختن و حتی معکوس کردن سرطان استفاده کرد.هل همچنین التهاب کلیه را کاهش می دهد که رشد سلول های سرطانی را متوقف کرده و آنها را از بین می برد.

سلامت قلب  خواص آنتی اکسیدانی آن می تواند سلامت قلب را تقویت کند هل همچنین حاوی فیبر است که به کاهش سطح کلسترول و بهبود سلامت قلب کمک می کند و می تواند فشار خون را کاهش دهد که برای قلب مفید است و در این صورت هل سیاه از هل سبز مفیدتر است.

هل دارای خواصی مناسب  فشار خون و صرع مفید است. خواص دیورتیک هل نیز به دفع سموم کمک می کند.

هل برای افسردگی بر اساس گزارش های بهداشتی، هل می تواند به افراد برای غلبه بر افسردگی کمک کند، کافی است روزانه چند دانه هل را در آب بجوشانید و این چای را بنوشید.

فواید و خواص سرشار زرشک

زرشک دانه اناری درختچه ای است که همراه با توت قرمز و ترش می روید اگرچه گیاه زرشک بومی بخش‌هایی از اروپا، آفریقا و آسیا است اما اکنون می‌توان آن را در سراسر جهان یافت زرشک قرن هاست که در طب سنتی برای درمان مشکلات گوارشی عفونت ها و بیماری های پوستی استفاده می شود زرشک به دلیل ارزش غذایی بالا و سهولت استفاده به یکی از پر مصرف ترین و پرمصرف ترین مواد غذایی تبدیل شده است.

اگر بخواهیم به اختصار به خواص زرشک اشاره کنیم می توانیم سرشار از مواد مغذی کنترل دیابت کمک به هضم غذا و ارتقای سلامت و سیستم ایمنی بدن، بهبود سلامت قلب و گردش خون، پیشگیری از سندرم متابولیک، پاکسازی کبد و کبد استفاده از زرشک برای سلامت دهان و دندان، سهولت استفاده از آن برای گنجاندن آن در رژیم غذایی ذکر شده است.
مواد مغذی زرشک بسیار مغذی است آنها سرشار از کربوهیدرات، فیبر و بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی هستند به طور خاص توت ها منبع عالی ویتامین C هستند آنتی اکسیدانی که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب هایی که می تواند منجر به بیماری قلبی و سرطان شود کمک می کند.
کنترل دیابت زرشک می تواند به کنترل دیابت یک بیماری مزمن که با سطح بالای قند خون مشخص می شود کمک کند به طور خاص نشان داده شده است که بربرین پاسخ سلول های شما به هورمون انسولین را که سطح قند خون را تنظیم می کند بهبود می بخشد در نتیجه می تواند به کاهش سطح قند خون کمک کند.
گوارش زرشک بر عضلات صاف روده تأثیر می گذارد و به بهبود هضم و کاهش درد معده کمک می کند زرشک همچنین یک درمان موثر برای اسهال از جمله اسهال ناشی از مسمومیت غذایی است مطالعات متعدد نشان می دهد که این دارو مشکلات گوارشی را سریعتر از آنتی بیوتیک ها بهبود می بخشد.

بیشتر:  طراحی سایت در اصفهان

یک مطالعه منتشر شده در مجله بیماری های عفونی نشان داد که بربرین اسهال باکتریایی را بدون هیچ گونه عوارض جانبی از بین می برد.

سلامت قلب شاید اولین چیزی که به ذهن می رسد این باشد که به گردش خون و سلامت قلب کمک می کند. زمانی که صحبت از سلامت قلب به میان می آید خواص دارویی بسیاری از گیاه زرشک گزارش شده است.

گل گاوزبان

نیترات پتاسیم مهم ترین ماده ای است که از تجزیه شیمیایی گل گاوزبان به دست می آید.گل گاو زبان گیاهی دارویی است که تقریباً تمام اجزای آن از جمله گل، برگ و دانه آن به عنوان دارو استفاده می شود. از دانه های این گیاه در تهیه روغن نیز استفاده می شود.
گل گاوزبان تهیه شده با کمی لیمو عمانی نوشیدنی خوبی برای مبارزه با سرماخوردگی است. این نوشیدنی نوشیدنی خوبی برای بهبود وضعیت بیمار محسوب می شود به شرطی که ترش نباشد، به خصوص در هنگام شروع بروز علائم سرماخوردگی.

گل گاو زبان همچنین در درمان سرفه مزمن، تنگی نفس و آسم خفیف موثر است. در درمان سرفه خشک گل گاوزبان را می توان با بابونه، سنبل الطیب، شقایق مخلوط کرد و از چند تا از این گیاهان نوشید و روزی 2 تا 3 بار میل کرد. جوشانده گل گاو تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت مو، ناخن و پوست دارد.

گل گاو زبان حاوی مقدار زیادی منیزیم هستند که در پیشگیری از انواع سرطان مفید است. متخصصان طب سنتی پیشنهاد می‌کنند که بهترین گزینه برای افراد دارای اختلال روانی که سریعاً از هر مشکلی وحشت می‌کنند یا از دیگران پرخاشگرتر هستند، نوشیدن چای زبان گاو است.

فلاونوئیدهای موجود در گل گاو برای درمان سرماخوردگی و گلودرد مفید است و اگر از خشکی گلو یا تنگی نفس رنج می برید حتما از این دمنوش گیاهی استفاده کنید.

از دیگر فواید این گیاه طبیعی می توان به آنتی اکسیدان هایی اشاره کرد که گردش خون را بهبود می بخشد، بیماری های قلبی را کاهش می دهد، قند خون را کاهش می دهد و دیابت، کمردرد و دردهای قاعدگی را بهبود می بخشد. متخصصان طب سنتی استفاده از گل گاو زبان را برای درمان آکنه و جوش توصیه می کنند.

ایران، مشهد مقدس، طبرسی شمالی 38، بین طباطبایی 8 و 10—تلفن : 05132129945موبایل : 09152494294

گل گاو زبان دارای خواص بسیاری از جمله شفای بیماری ها هستند به همین دلیل است که از روغن این گیاه برای کاهش علائم آرتریت، اگزما، آکنه، جوش، شوره سر، ام اس و کاهش خطر ابتلا به آلزایمر استفاده می شود.

یکی از مضرات مصرف زیاد نوشیدنی گل زنگوله سرطان کبد است و میزان آلکالوئیدهای موجود در چای برای نوزادان، زنان باردار و شیرده مناسب نیست.

مطلب پیشنهادی

رژیم کانادایی چیست؟ لاغری در 15 روز!

انتخاب رژیم غذایی مناسب برای زندگی سالم با توجه به گزینه‌های متعدد موجود می‌تواند برای …