آیا می‌توان طول عمر بعد از سکته مغزی را افزایش داد؟

اینکه طول عمر بعد از سکته مغزی چقدر است بسته به شرایط بدنی بیمار، شدت سکته، زمان تشخیص آن و شروع مراحل درمان کاملا متفاوت خواهد بود.

سکته نیز مانند دیگر بیماری‌‌ها اگر زود تشخیص داده شود و در انجام مراحل درمان آن کوتاهی صورت نگیرد، معمولا به مرور زمان اثرات آن کمتر می‌شود و بیمار تا حدودی سلامتی خود را به‌دست می‌آورد.

برای اینکه بدانیم بیمار پس از سکته مغزی چگونه باید درمان شود ابتدا لازم است با فرایند سکته و اتفاقاتی که در بدن رخ می‌دهد آشنا شویم. برای آگاهی از این موارد تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

بعد از سکته مغزی چه اتفاقی می افتد؟

سکته مغزی در اثر مسدودشدن یا گرفتگی شریان‌هایی که وظیفه اکسیژن‌رسانی به مغز را دارند رخ می‌دهد. این گرفتگی معمولا توسط لخته‌های خون انجام می‌شود.

مغز نیز مانند دیگر اعضا و اندام‌های بدن به اکسیژن نیاز دارد و در صورت عدم دریافت آن، سلول‌ها نمی‌‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و در نهایت با مرگ آنها، سکته اتفاق می‌افتد.

به نقل از متخصص مغز و اعصاب مشهد طول عمر بعد از سکته مغزی به میزان شدت سکته بستگی دارد. همچنین تاثیری که داروها و دیگر روش‌های درمان روی بهبود وضعیت بیمار می‌گذارند نیز کاملا به شدت آسیب در سلول‌های مغز وابسته است.

برخی افراد نیز دچار آسیب‌های شدید مغزی می‌شوند که در این صورت بیماری سکته مزمن گفته شده و ممکن است بیمار دیگر توانایی حرکت پیدا نکند.

چه زمانی برای درمان سکته مغزی مناسب است؟

درمان سکته باید بلافاصله پس از تشخیص آن آغاز شود. فردی که علائم سکته را دارد باید به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کند تا پزشک بتواند بیماری را تشخیص دهد.

درصورتی‌که بیمار حال وخیمی داشته باشد باید بلافاصله در بیمارستان بستری شود و با این کار فرآیند درمان و توانبخشی آغاز خواهد شد. درمان سکته شامل مواردی مانند جلوگیری از بروز سکته‌های احتمالی جدید، مراقبت‌های اضطراری و همچنین شروع درمان‌هایی برای توانبخشی است.

سکته نوعی بیماری است که با وقوع آن بیمار باید بیشتر مراقب سلامتی خود باشد چراکه احتمالا بروز مجدد سکته در سال‌های آینده نیز وجود دارد.

این مراقبت‌ها در هفته اول بعد از بروز سکته و آسیب در مغز بسیار اهمیت دارند. چراکه در این زمان احتمال بروز مجدد سکته هست و این اتفاق می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به مغز وارد کند.

سکته مغزی چه عوارض جانبی به‌همراه دارد؟

طول عمر بعد از سکته مغزی به عوارضی که روی مغز ایجاد شده بستگی دارد. در حین بروز سکته، سلول‌های مغزی خون و اکسیژن لازم را دریافت نکرده و ازاین‌رو بافت آنها دچار آسیب می‌شود.

بسته به میزان آسیب در مغز، عوارض مختلفی در بدن فرد ایجاد می‌شود و این اثرات جانبی معمولا برای همه یک‌سان نیستند. در ادامه به ‌بررسی شایع‌ترین عوارضی که پس از بروز سکته در افراد مختلف دیده می‌شود می‌پردازیم:

  • فلج‌شدن و ناتوانی در حرکت‌دادن بدن یا ایجاد ضعف در یک سمت بدن
  • بروز مشکلاتی در تکلم
  • مشکل در درک
  • بروز مشکلاتی در حافظه، یادگیری، تفکر و آگاهی
  • ناتوانی در کنترل احساسات یا ابراز آنها
  • ناتوانی در جویدن یا بلعیدن غذا
  • افسردگی
  • بروز دردهایی در دست و پا که معمولا در اثر تغییرات دما یا حرکت بدتر نیز می‌شوند.
  • ناتوانی در کنترل روده و مثانه

پس از اینکه تمام یا بخشی از این عوارض در بیمار دیده شد باید خیلی سریع اقدام به درمان از طریق توانبخشی کند. با این کار از بروز سکته‌های احتمالی دیگر نیز جلوگیری خواهد شد.

توانبخشی برای بیماران سکته مغزی چه تاثیری دارد؟

برای اینکه بیمار بتواند سلامت خود را به‌دست بیاورد باید از روش‌های درمانی مختلفی استفاده کرد که توانبخشی نیز یکی از مهم‌ترین این روش‌ها است.

توانبخشی خود از چندین روش درمانی مختلف تشکیل می‌شود که شامل کاردرمانی، روش‌های بیمارستانی، فیزیوتراپی و گفتاردرمانی است. طول عمر بعد از سکته مغزی ارتباط مستقیمی با تاثیرگذاری روش‌های توانبخشی دارد. چراکه روش‌های توانبخشی از بروز سکته‌های احتمالی نیز جلوگیری می‌کنند.

افرادی که به سکته مغزی دچار می‌شوند به‌شدت در معرض آسیب‌های روحی قرار دارند. به همین دلیل نیز لازم است در این شرایط دوستان و خانواده، کاملا از فرد بیمار حمایت کنند.

درمان بیماران سکته مغزی در زمان‌های مختلف پس از سکته می‌تواند کمی متفاوت باشد. اگر می‌خواهید طول عمر بعد از سکته مغزی را افزایش دهید بهتر است با این مراحل آشنا باشید.

درمان‌های اولیه سکته مغزی

این که پس از بروز سکته چه آسیب‌هایی به مغز وارد می‌شود علاوه‌بر شدت سکته به زمان تشخیص و شروع درمان نیز بستگی دارد.

درصورتی‌که سکته مغزی خیلی زود تشخیص داده شده و بیمار سریعا در بیمارستان بستری شود؛ احتمال بروز عوارض جانبی کاهش یافته و در نتیجه طول عمر بعد از سکته مغزی نیز افزایش می‌یابد.

روش‌های زیر برای درمان و کاهش عوارض سکته موثر هستند و پزشک با توجه به شدت آسیب در هر بیمار یک یا چند درمان را برای فرد تجویز می‌کند.

  • کاردرمانی: برای این کار باید از یک کاردرمانگر کمک بگیرید. این فرد تمریناتی برای بیمار در نظر می‌گیرد که علاوه‌بر افزایش قدرت فیزیکی، مهارت‌های شناختی و بینایی بیمار نیز بهبود یابند.
  • فیزیوتراپی: از آنجایی که بسیاری از افراد توانایی حرکت خود را از دست می‌دهند تجویز فیزیوتراپی و انجام‌دادن تمرین‌های آن می‌تواند به بیمار کمک کند تا مهارت‌های حرکتی خود را بهبود بخشد.
  • فعالیت‌های شناختی و عاطفی: بیمار پس از بروز سکته، احساسات مختلفی را احساس می‌کند که می‌توانند باعث بروز افسردگی و اختلالات روحی شوند.

توانبخشی به حالات روحی بیمار نیز اهمیت داده و علاوه‌بر سلامت جسم، به بیمار کمک می‌کند تا سلامت روحی خود را نیز حفظ کند. در این مسیر کمک‌گرفتن از مشاور یا دکتر روان‌شناس می‌تواند مفید باشد.

  • گفتاردرمانی: گفتاردرمانی به بیمار کمک می‌کند تا بتواند با دیگران ارتباط برقرار کند و همچنین علاوه‌بر صحبت‌کردن، فرد توانایی قورت‌دادن غذا را نیز به‌دست می‌آورد.

بهترین دارو برای بیماران سکته مغزی کدام است؟

برای اینکه طول عمر بعد از سکته مغزی افزایش یابد دلیل سکته مغزی مشخص شود و در صورت نیاز بیمار از داروهای لازم نیز استفاده کند.

از دلایل رایجی که می‌توانند باعث بروز سکته قلبی شوند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • فشار خون بالا
  • بیماری‌های قلبی
  • دیابت
  • کلسترول بالا
  • ضربان قلب سریع و نامنظم (فیبریلاسیون دهلیزی)

پزشک ابتدا دلیل بروز سکته را تشخیص می‌دهد و سپس در صورت نیاز داروهای لازم را برای بیمار تجویز می‌کند. در برخی موارد نیز ممکن است تنها سبک زندگی و رژیم غذایی جدیدی برای بیمار در نظر گرفته شود و مصرف دارو لازم نباشد.

چگونه می‌توان طول عمر بعد از سکته مغزی را افزایش داد؟ سکته نوعی بیماری است که در اثر آن رگ‌های خون‌رسان به مغز، دچار گرفتگی می‌شوند.

در اثر این گرفتگی اکسیژن لازم به مغز نمی‌رسد و در نتیجه سلول‌های آن می‌میرند. سکته عوارض نامطلوبی مانند فلج‌شدن، اختلالات حافظه، ناتوانی در غذا خوردن یا صحبت کرد و عدم توانایی در کنترل احساسات را به‌دنبال دارد.

درمان سکته بهتر است بلافاصله پس از تشخیص آن شروع شود. برای کاهش عوارض این بیماری از روش‌هایی مانند گفتاردرمانی، فیزیوتراپی و کاردرمانی استفاده خواهد شد.

مطلب پیشنهادی

چگونه خشکی پوست دست را درمان کنیم؟

  از پوست دست در برابر مواد شوینده محافظت کنید  برخی از کارهای روزانه که …