محاسبه مهریه به نرخ روز ۱۴۰۰ / محاسبه مهریه

بر اساس سنت و قوانین کشور، مهریه یا صداق در حین عقد تعیین می شود و بعد از عقد بر عهده داماد است که هر وقت همسرش درخواست کرد آن را پرداخت کند. صداق باید میزان مشخصی داشته و قابل تملک باشد. به علاوه نباید متعلق به شخص دیگری باشد. البته قابل توجه است که اگر بعد از عقد رابطه زناشویی انجام نشده باشد مبلغ آن نصف خواهد بود.

نحوه محاسبه مهریه

در صورتی که صداق به شکل نقدی باشد باید در طی سالها ارزش آن با نرخ تورم هم تراز باشد. در تبدیل مهریه به نرخ روز این مثال مناسب است، کسی که در سال ۶۰ صداق همسرش را ۵۰۰ تومان مشخص کرده نباید در سال ۱۴۰۲ همان مبلغ را پرداخت کند، چون بری الذمه نخواهد شد. در محاسبه آنلاین مهریه به نرخ روز شاخص کل سال تنظیم عقد، تقسیم بر شاخص کل سال قبل از درخواست مهریه می شود و نتیجه بر مبلغ نقدی صداق ضرب خواهد شد تا نرخ بروز صداق مشخص شود. مثلا کسی که در سال ۶۶ صداق همسرش را یک میلیون مشخص کرده و در سال ۱۴۰۲ قصد پرداخت آن را دارد، جهت محاسبه می بایست شاخص کل کالا در سال ۶۶ و سال ۱۴۰۱ (یک سال قبل) را استعلام بگیرد.

بیشتر:  تکنولوژی مدرن ساخت محصولات برند نوتروژینا

اگر مرد فوت کرده باشد، زن می تواند صداق خود را از اموال بر جای مانده از شوهر بگیرد. در محاسبه مهریه آنلاین ۱۴۰۰ به نرخ روز، مبنای محاسبه همان تاریخ فوت در نظر گرفته می شود. لذا اجرای احکام شعبه صادر کننده حکم وظیفه محاسبه صداق به نرخ روز را دارد.

بیشتر:  ضدعفونی برای ویروس کرونا دومین اقدام لازم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری

نحوه محاسبه مهریه سکه

با توجه به اینکه در طول سال ها ارزش سکه متناسب با تورم بالا رفته، به محاسبه خاصی نیاز نیست و هر تعدادی که سکه به عنوان صداق مشخص شده باید عینا توسط مرد پرداخت شود. طبق قانون سکه تا ۱۱۰ عدد پذیرفته می شود. به طوری که اگر صداق کمتر از این مقدار باشد باید به طور کامل پرداخت شود. اگر بیشتر از این مقدار باشد بسته به استطاعت مرد دادگاه مبلغش را تعیین می کند.

نحوه محاسبه مهریه کالا

بعضی مواقع صداق خانم کالاهایی مانند لوازم خانگی است که اگر عینا همان کالا وجود داشته باشد آقا باید آن را تهیه نموده و تقدیم خانم کند. ولی در صورتی که کالا مورد نظر وجود نداشته باشد نرخ آن در سال جاری باید جهت پرداخت در نظر گرفته شود.

بیشتر:  ساخت فروشگاه اینترنتی حرفه ای ویکاتو ، ویترین کالای تو

نحوه محاسبه مهریه حج تمتع

حج تمتع نوعی دیگر از مهریه است که مبلغ آن به نرخ روز و بر اساس استعلام دادگاه از سازمان حج و زیارت تعیین می شود.

 

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

رژیم کانادایی چیست؟ لاغری در 15 روز!

انتخاب رژیم غذایی مناسب برای زندگی سالم با توجه به گزینه‌های متعدد موجود می‌تواند برای …