گچبری سقف و تأثیر آن بر زیبایی منزلتان

قطعاً تاکنون صفحات گچبری شده را در فضاهای مختلف دیده‌اید؛ از این صفحات در بخش‌های گوناگون یک ساختمان مانند روی سقف، دیوار، ستون و راه‌پله استفاده می‌شود. زیبایی همیشه در سادگی است؛ اما برای دکوراسیون یک‌ خانه شیک و زیبا، سقف و دیوارهای ساده موجب کاهش زیبایی می‌شود. ازاین‌رو از صفحات گچبری شده برای زیبایی‌بخشی بر سقف، دیوار و سایر فضاها استفاده می‌کنند. این صفحات گچبری شده در طرح‌ها و مدل‌های گوناگونی تولید می‌شوند و قطعاً برخی از این طرح‌ها از نظر شما دلنشین‌تر و زیباتر هستند. گچبری سقف نسبت به گچبری سایر فضاها، از استقبال بیشتری برخوردار است و معمولاً افراد بسیاری برای سقف منازل خود از آن استفاده می‌کنند. امروزه در مقایسه با ادوار گذشته، از طرح‌های ساده‌تری برای سقف استفاده می‌شود و طرح‌های پر نقش‌ونگار طرفداران اندکی دارند.

گچبری به دو روش دستی یا سنتی و پیش‌ ساخته یا مدرن انجام می‌شود. هرچند شاید گچبری به روش پیش ساخته راحت‌تر باشد اما نمی‌توان ظرافت و زیبایی صفحات تزئینی گچی به روش گچبری دستی را نادیده گرفت.

گچبری سقف به چه صورت انجام می‌شود؟

همانطور که گفتیم زیباسازی سقف‌ها بیشتر از دیوارها، ستون‌ها و راه‌پله‌ها اهمیت دارد و به‌طورکلی مشتریان، بیشترین درخواست را برای گچبری سقف دارند. این گچبری‌های سقف برای بخش‌های مختلف خانه مورد استفاده قرار می‌گیرند که عبارت‌اند از:

1.  گچبری پذیرایی

سقف پذیرایی ازجمله فضاهایی محسوب می‌شود که از گچبری برای زیبایی آن استفاده می‌شود. انتخاب طرح گچبری کلاسیک برای سقف پذیرایی باید متناسب با سبک خانه و دکوراسیون آن انجام شود. برای خانه‌ای با سبک و دکور سنتی، نمی‌توان از طرح‌های مدرن استفاده کرد؛ زیرا این تداخلات باعث می‌شوند زیبایی فضا از بین برود و برای شما یک هزینه بیهوده و اضافی محسوب شود. البته امروزه طرح‌های سنتی و مدرن را با یکدیگر تلفیق می‌کنند تا طرح‌های دلخواه و زیبایی ایجاد شوند. ارتفاع سقف، دکوراسیون منزل، متراژ سقف و انتخاب رنگ‌های مناسب ازجمله مواردی است که برای ساخت صفحات گچی تزئینی سقف باید رعایت شوند.

بیشتر:  کرم‌ های خوراکی در راه سوپرمارکت‌ های اروپایی

انواع مدل‌های گچبری سقف که از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار می‌گیرند شامل معرق، لایه‌ای، کلوخی، هشته یا برهشته، زبره، پته، مشبک، توپر و توخالی، کشته بری و تخمه بری می‌شود. گاهی باتوجه‌به سلیقه مخاطب و در صورت وجود هماهنگی، می‌توان این طرح‌ها و مدل‌ها را با یکدیگر تلفیق کرد.

2.  گچبری سقف اتاق ‌خواب

از گچبری فقط برای سقف پذیرایی خانه‌ها استفاده نمی‌کنند؛ بلکه این هنر اصیل و زیبا برای اتاق ‌خواب نیز قابل ‌استفاده است. اتاق ‌خواب محلی برای استراحت محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو زیبایی این اتاق و لذت ‌بردن از آن در کیفیت خواب و استراحت شما تأثیر بسیاری می‌گذارد. طرح‌های گچبری سقف اتاق ‌خواب به‌هیچ‌عنوان نباید پرنقش‌ونگار باشد؛ بلکه باید در این مکان از طرح‌های ساده‌تر استفاده نمود. برای سقف اتاق‌ خواب طرح‌های ویژه و خاصی وجود دارند و شما نیز می‌توانید متناسب با سلیقه و بودجه‌ای که در اختیار دارید طرح دلخواه خود را سفارش دهید. گچبری به روش دستی می‌تواند ظرافت و زیبایی منحصربه‌فردی را برای اتاق‌ خواب شما به ارمغان آورد. ظرافت و مهارت استادکار گچبر موجب می‌شود کیفیت گچبری‌های سقف بسیار بالا رود و رضایت خاطر فراهم شود. استاد کاری که مهارت کافی نداشته باشد نمی‌تواند هر طرحی را به‌خوبی پیاده‌سازی کند.

به‌طورمعمول در کنار گچبری سقف اتاق‌ خواب از نورپردازی نیز استفاده می‌شود. نورهای مخفی گزینه مناسبی برای اتاق ‌خواب هستند. این نورها با رقص در میان طرح‌های گچبری، ظاهری زیبا و آرامش‌بخش به محیط می‌بخشند. همان‌طور که می‌دانید نورهای مخفی به‌صورت مستقیم نمی‌تابند؛ ازاین‌رو می‌توان هنگام خواب نیز برخی از آن‌ها را روشن گذاشت تا کارایی چراغ‌خواب را داشته باشند. برای ساخت صفحات گچبری به روش دستی برای سقف و سایر فضاها، به‌گونه‌ای که بتوان از نورپردازی مخفی در میان آن استفاده کرد، از ابزاری همچون استانبولی، دم بر، پرگار، خط‌کش، قاشقی، بوم خوار، وردنگی، نقاله، کاردک و ماله الک استفاده می‌کنند.

بیشتر:  محاسبه سن دقیق و تاریخ تولد

3.  گچبری در سرویس بهداشتی و حمام

در گذشته به دکوراسیون حمام و سرویس بهداشتی توجه خاصی نمی‌شد و در سادگی کامل ساخته می‌شدند و حتی گاهی این مکان‌ها برای افراد کم‌سن‌وسال، محیطی ترسناک محسوب می‌شد. امروزه برخلاف گذشته، در کنار دکوراسیون سایر فضاهای خانه، به دکوراسیون و زیبایی سرویس بهداشتی و حمام نیز توجه می‌شود. از هنر زیبای گچبری برای زیباسازی سقف این مکان‌ها استفاده می‌شود تا این فضاها نیز ساده نباشند. سرویس بهداشتی و حمام نیازی به طرح‌های سنگین و پر نقش‌ونگار ندارند و بهتر است از طرح‌های گچبری ساده برای آن‌ها استفاده شود. هرچه طرح این فضاها ساده‌تر باشد، زیبایی آن‌ها چشم‌نوازتر و بیشتر می‌شود. از طرح‌های سنتی و یا مدرن و حتی ترکیب این دو سبک می‌توانید برای زیباسازی سقف سرویس بهداشتی و حمام استفاده نمایید. گچبری سقف سرویس بهداشتی و حمام می‌تواند موجب افزایش ارزش خانه شما شود و بهتر است با دکوراسیون سایر فضاها هماهنگ باشد.

مزیت گچبری سقف به روش دستی بر پیش‌ ساخته

همان‌طور که گفته شد صفحات تزئینی گچی به‌صورت دستی و یا به‌صورت پیش‌ ساخته تولید می‌شوند. با وجود این موضوع که امروزه از گچبری‌های پیش‌ ساخته بیشتر از دستی استفاده می‌شود، باید گفت اصالت، زیبایی، شکوه و ظرافت صفحات تزئینی به روش دستی بسیار بهتر از گچبری‌های پیش‌ ساخته است. گچبری‌های دستی به‌صورت مستقیم با دستان هنرمند استادکار گچبر ساخته و به معنای واقعی، هنری ارزشمند محسوب می‌شوند. این سبک از گچبری‌ها از مقاومت بیشتری برخوردار هستند و در مدت‌زمان طولانی‌تری مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ به همین علت در طول مدت‌زمانی که شما از این قطعات استفاده می‌کنید، نیازی به تعمیرات و بازسازی پیدا نمی‌کنید. قیمت گچبری به روش دستی در مقایسه با پیش ‌ساخته بیشتر است؛ اما کیفیت و ظرافت این سبک از صفحات گچی تزئینی، ارزش هزینه ‌کردن دارند.

بیشتر:  بازی لاک پشتهای نینجا در گذر زمان!

هر سبکی از گچبری باید به دست استاد کاری ماهر انجام شود. درصورتی‌که فردی باتجربه و ماهر ساخت این صفحات گچی تزئینی را انجام ندهد، توقعات و انتظارات شما رفع نمی‌شود و در پایان محصول باکیفیتی به شما ارائه نخواهد شد. صفحات گچی تزئینی به روش دستی از اصالت بیشتری برخوردار هستند و بناهای تاریخی بسیاری وجود دارند که نشان‌دهنده این هنر زیبا هستند. رضا پارسائی از برترین استادکارانی محسوب می‌شود که حدود 20 سال در این حوزه فعالیت دارد؛ ایشان با تیمی ماهر و باتجربه آماده ارائه خدمت به شما عزیزان برای زیباسازی سقف و سایر فضاهای خانه‌تان است. جهت مشاوره و بازدید رایگان با شماره 09121675601 تماس در ارتباط باشید

مطلب پیشنهادی

رژیم کانادایی چیست؟ لاغری در 15 روز!

انتخاب رژیم غذایی مناسب برای زندگی سالم با توجه به گزینه‌های متعدد موجود می‌تواند برای …