آموزش بافت شال گردن وکلاه برای پاییز و زمستان 1402

همه‎ی ما منتظر فصل پاییز و زمستان هستیم تا بتوانیم لباس‎های زیبای‎مان را در این روزهای سرد بپوشیم. بافتنی شال گردن و کلاه هم یکی از سرگرمی‎ها و هنرهای ارزشمند است که می‎تواند استایل ما را شیک کند و حتی به یک منبع درآمد تبدیل شود. به همین خاطر در این نوشته سعی می‎کنیم تا مروری بر چگونگی بافت شال و کلاه داشته باشیم.

وسایل مورد نیاز بافتنی

بافتنی نیز مانند هر هنر دیگری نیازمند ابزار و لوازم خاص خود است. در ابتدای فرایند یادگیری نیازی به تمامی این ابزارها نیست اما به مرور زمان به این وسایل نیاز خواهید داشت:

  • میل بافتنی در انواع متفاوت
  • کاموا
  • رج‌شمار
  • قیچی
  • بوبین (وسیله عوض کردن رنگ کاموا)
  • متر خیاطی
  • سوزن
  • خط‏‎کش فلزی
  • نگه‎دارنده‎ دانه رج
  • نشانه‎گذار دانه

آموزش بافت شال و کلاه ساده و تک رنگ

برای بافتن کلاه ساده بایستی اندازه سرتان را دو برابر کرده و به این اندازه دانه سر بیندازید. به اندازه ارتفاع سر به زیر ببافید. بعد از آن، در هر رج تعدادی از دانه‎ها را کم کنید تا به 20 برسید. در این مرحله بایستی با استفاده از نخ و سوزن این 20 دانه را جمع کنید و در نهایت لبه کلاه را تا بزنید. در صورتی که تمایل داشته باشید می‎توانید یک گل بافتنی نیز برای آن ببافید و بالای کلاه قرار دهید.

بافت شال‎ گردن ساده نیز آسان است. کافی است که اندازه دور گردن خود را بگیرید و آن را دو برابر کنید و به اندازه همین مقدار سر بیندازید. برای اینکه کار زیبا باشد 2 تا زیر و 2 تا رو ببافید. حدودا 8 الی 10 سانتی‎متر ببافید و سپس به تعداد دانه‎ها اضافه کنید تا 3 تا زیر و 3 تا رو شود. بعد از این کار حدودا 4 سانت ببافید و دانه‎ها را بیشتر کنید تا 4 تا رو و 4 تا زیر تبدیل شود. پس از اینکه به قد دلخواه رسیدید، انتهای آن را کور کرده و آن را بدوزید. می‎توانید یک گل نیز به شال اضافه کنید.

بیشتر:  گنج هیتلر پیدا شد

آموزش بافت شال و کلاه خرسی

آموزش بافت شال و کلاه خرسی آسان است و پیچیدگی خاصی ندارد. شما می‎توانید شال گردن و کلاه زمستانی ساده را ببافید و به آن دو منگوله کاموایی بدوزید تا به راحتی به شال و کلاه خرسی تبدیل شود. اصولا برای بافت این مورد بایستی از میل شماره 5 و نخ کاموای ضخیم استفاده کنید. شال و کلاه خرسی بیشتر برای کودکان مورد استفاده قرار می‎گیرد در نتیجه بایستی تعداد سر انداختن به اندازه دور سر کودک باشد. سپس به اندازه 5 رج کشباف و یک دانه زیر و یک دانه رو ببافید. بعد از آن تا آخر کلاه را ساده بافته و هر بار از تعداد دانه‎ها کم کنید تا بالای آن جمع شود.

درست کردن گوش‎های خرسی نیز بسیار آسان است. برای انجام این کار بایستی دو منگوله‎ی کاموایی نیم‎دایره درست کنید و هر کدام را در یک سمت از بالای کلاه بدوزید.

برای بافت شال‏گردن کودک بهتر است که یک شال‎ گردن کوچک و به اندازه کودک ببافید و سپس آن را به شکل ضربدری درآورید و آن را با نخ و سوزن بدوزید تا شال گردن از گردن کودک جدا نشود.

کلاه خرسی

آموزش بافت شال گردن کشباف پیچ‎دار

شال و کلاه در انواع ساده و پیچیده می‎تواند زیبایی‎های خاص خود را داشته باشد. شال گردن پیچ‎دار یکی از گزینه‎های خوب برای افرادی است که دوست دارند نوع متفاوتی از این لباس زمستانی را ببافند. برای بافت شال گردن با اندازه 15 در 160 سانتی‎متر به دو میل شماره 4 و یک کاموای 150 گرمی نیاز دارید.

بیشتر:  دلایل جوان ماندن ستارگان هالیوود

برای بافت شال گردن پیچ‎دار بایستی 40 دانه سر بیندازید و شروع به بافتن به حالت یکی رو و یکی زیر کنید. با توجه به اینکه می‎خواهیم کشباف پیچ را آماده کنیم بایستی حتما در زمان گرفتن دانه از زیر نخ را دور میل پیچ داده و سپس دانه را به بیرون بکشید.

برای بافت پیچ وسط کار بایستی 6 دانه وسط بافت را یافته و از میل بیرون بکشید. در این مرحله 3 دانه اولی را وارد میل سمت چپ و 3 دانه دومی را وارد میل سمت چپ کنید. این 6 دانه جدا شده را یکی از زیر و یکی را از رو ببافید. این کار را تا رج 6 ادامه دهید. یعنی یکی از زر یکی از رو ببافید و 6 دانه وسطی را از رو به زیر و از زیر به رو ببافید. زمانی که این کار را تا 6 رج انجام دهید در هر رج یک بار این پیچ ایجاد خواهد شد. شال را تا اندازه مورد نظر ببافید و زمانی که طول آن به اندازه دلخواه‎تان رسید دانه‎ها را کور کنید و برای شال ریشه درست کنید تا زیباتر به نظر برسد.

شال پیچدار

آموزش بافتنی کلاه فرانسوی

شال و کلاه فرانسوی بین جوانان ایرانی بسیار محبوب است. برای بافت این نوه از کلاه بایستی 8 دانه سر بیندازید. شروع به بافتن کنید و بین هر دو دانه یک ژوته اضافه کنید. این کار را تا زمانی انجام دهید که تعدد دانه‎های اولیه از 8 به 15 برسد. بعد از انجام این کار رج‎های برگشت را به همان شکلی که روی میل نمایان است ببافید یعنی همه دانه‎ها بایستی از رو بافته شوند.

بیشتر:  معرفی بهترین سایت‌های عمده ‌فروشی در سطح بازارهای بین‌المللی

بعد از اینکار روند انجام کار کمی متفاوت خواهد شد. در اینجا بایستی یک ژوته بزنید و بعد از آن 2 دانه از زیر ببافید و همین روش را تا پایان رج ادامه دهید. رج بعدی هم با یک ژوته شروع می‏‎شود اما اینجا بایستی 3 دانه از زیر ببافید و یک ژوته و 3 تا زیر را ادامه دهید. همین روال را ادامه دهید تا تعداد دانه‎های بین 2 ژوته به 21 عدد برسد (یعنی ارتفاع بافت 17 سانتی‎متر شود).

در این قسمت از بافت شال و کلاه فرانسوی بایستی به اندازه هر تعداد دانه‎ای که دارید، جهت افتادگی بیشتر کلاه به اندازه 3 سانتی‎متر بافت ساده از زیر بزنید. در این مرحله بایستی همه دانه‎ها را دو تا یکی کرده تا تعداد دانه‎ها به نصف برسد. در نهایت برای بخش پایانی بین 3 تا 4 سانتی‎متر کشباف در نظر بگیرید. حالا بایستی همه دانه‎ها را کور کنید.

کلاه فرانسوی

سخن پایانی

همان‎طور که دیدید، بافت شال و کلاه می‎تواند در انواع و اشکال متفاوتی باشد. انجام این کار خیلی سخت نیست و با چند بار تمرین و تکرار می‎توانید انجام آن را یاد بگیرید. اما اگر زمان یا حوصله انجام این کار را ندارید می‎توانید شال و کلاه زمستانی با قیمت مناسب و مقرون‎به‌صرفه از گوفی شاپ تهیه کنید.

پایان رپورتاژ آگهی

مطلب پیشنهادی

رژیم کانادایی چیست؟ لاغری در 15 روز!

انتخاب رژیم غذایی مناسب برای زندگی سالم با توجه به گزینه‌های متعدد موجود می‌تواند برای …